Preskočiť na obsah

Výzva PSK-UV-006-2024-DV-ESF+Podpora investičných aktivít ako komplexného rozvoja obcí z Atlasu rómskych komunít pre obce NP Rozvojové tímy

Všeobecné otázky k výzve

1. Môžu sa do výzvy zapojiť obce a mestá z Atlasu rómskych komunít 2019, ktoré nie sú však zároveň zazmluvnené v rámci Národného projektu Rozvojové tímy I.?

NIE.  Pre všetky oblasti a aktivity výzvy je oprávnený len ten žiadateľ, ktorý je uvedený v Atlase rómskych komunít a zároveň má obec uzatvorenú zmluvu o spolupráci v rámci Národného projektu Rozvojové tímy I.

Pre ostatné obce z Atlasu RK je samostatná integrovaná výzva s názvom  „Podpora investičných aktivít obcí (infraštruktúra)“ s kódom PSK-UV-007-2024-DV-EFRR, ktorá podporuje rovnaké aktivity. Do tejto výzvy sa môžu zapojiť obce, ktoré nemajú uzatvorenú zmluvu o spolupráci v rámci Národného projektu Rozvojové tímy I.

2. Je možné ešte rozšíriť zoznam obcí, ktoré majú uzatvorenú platnú a účinnú zmluvu o spolupráci s prijímateľom Národného projektu Rozvojové tímy I. tak, aby sa obec mohla zapojiť do aktuálnej výzvy, alebo je počet obcí v zozname nejako obmedzený?

Do Národného projektu Rozvojové tímy I. (ďalej NP RT I.) sú zapojené obce, ktoré boli vybrané na základe Kritérií výberu obcí pre NP RT I., ktoré schválila Komisia pri Monitorovacom výbore pre Program Slovensko 2021 – 2027 pre marginalizované rómske komunity. Bolo vybraných 487 obcí, ktoré boli oslovované Úradom splnomocnenca vlády pre rómske komunity ako prijímateľom NP RT I podľa poradovníka a získania najväčšieho počtu bodov.

Momentálne je zapojených do projektu všetkých 60 obcí (obce sú zazmluvnené alebo sú ešte v procese zazmluvňovania) a ďalšie sú v poradí.

Zoznam zazmluvnených obcí je priebežne aktualizovaný a je zverejnený na webovom sídle https://www.romovia.vlada.gov.sk/narodne-projekty/narodny-projekt-rozvojove-timy-i/zoznam-zapojenych-obci/.

3. Môže byť obec, ktorá nie je zapojená do NP Rozvojové tímy I., žiadateľom v tejto výzve, ak bude mať za partnera obec, ktorá je zapojená do NP Rozvojové tímy I.? Alebo môže byť zapojená ako partner žiadateľa, ktorý už je zapojený do NP Rozvojové tímy I.?

Nie, na žiadateľa aj na partnera sa rovnako vzťahujú podmienky výzvy – žiadateľ aj partner musí byť obec zapojená aj do NP RT I.

4. Je potrebné v rámci výzvy riešiť aj ďalšie opatrenia alebo postačuje jedno? Je možné, aby žiadateľ predložil v rámci tejto výzvy viac žiadostí?

Žiadateľ môže riešiť akékoľvek jedno opatrenie, alebo aj viacero opatrení. Ak sa rozhodne riešiť viacero opatrení, predkladá samostatnú žiadosť na každú oblasť (oblasti sú: A.Pitná voda a kanalizácia; B. Nakladanie s odpadmi; C. Miestne komunikácie; D. Projektová dokumentácia) a každý typ akcie (rôzne typy akcie sú iba v prípade oblasti A.Pitná voda a kanalizácia).

V rámci výzvy nie je obmedzený počet žiadostí, ktoré môže žiadateľ predložiť.

5. Jednou z podmienok je aj "Súlad projektu so Zápisnicou z komunitného fóra alebo s Rozvojovým plánom obce". Rozvojovým plánom obce sa myslí aj Plán hospodárskeho a sociálneho rozvoja obce?

Uvedená podmienka súvisí práve s NP RT I., v rámci ktorého sa realizujú komunitné fóra a Rozvojový plán obce, ktorý nie je totožný s Plánom hospodárskeho a sociálneho rozvoja obce.

6. Chceli by sme sa zapojiť do výzvy, pripravujeme projektovú dokumentáciu na výstavbu infraštruktúry a pozemky k stavebnému povoleniu. Musíme mať v čase podania žiadosti už vydané stavebné povolenie?

Výzva stanovuje Podmienku, že žiadateľ/partner je povinný disponovať právoplatným povolením na realizáciu projektu, vydaným príslušným povoľovacím orgánom (napr. stavebné povolenie), resp. iným povolením/vyjadrením v súlade s platnou právnou úpravou (napr. platné oznámenie k ohláseniu drobnej stavby), vrátane príslušnej projektovej dokumentácie.

Povolenie na realizáciu aktivít projektu žiadateľ predkladá spolu so žiadosťou o NFP. V prípade jeho nedoloženia bude žiadateľ vyzvaný na doplnenie tejto prílohy.

V Prílohe č. 2 výzvy je zároveň uvedená možnosť, že povolenie na realizáciu projektu môže nadobudnúť právoplatnosť aj po termíne predloženia ŽoNFP, avšak najneskôr ku dňu doplnenia chýbajúcich náležitostí ŽoNFP v rámci administratívneho overovania, na ktoré bude žiadateľ poskytovateľom vyzvaný.

Oznámenie stavebného úradu k ohláseniu uskutočnenia stavieb podľa § 55 ods. 2 stavebného zákona môže byť vydané aj po termíne predloženia ŽoNFP, avšak najneskôr ku dňu predloženia doplnenia chýbajúcich náležitostí ŽoNFP v rámci administratívneho overovania.

7. Je možné využiť financovanie projektu aj poskytnutím zálohy žiadateľovi?

V programovom období 2021 – 2027 je možné projekt financovať formou:

- zálohovej platby

- predfinancovania

- refundácie

alebo ich kombináciou.

Spôsob financovania projektu sa stanoví v Zmluve o poskytnutí nenávratného finančného príspevku (ďalej len „NFP“), a je možné o finančné prostriedky žiadať až po účinnosti tejto zmluvy.

Maximálna výška zálohovej platby je po začatí realizácie aktivít projektu a pred poskytnutím prvej zálohovej platby 40 % zo sumy NFP v prípade projektu s dĺžkou realizácie  viac ako 12 mesiacov alebo 80 % zo sumy NFP v prípade projektu s dĺžkou realizácie do 12 mesiacov vrátane.

Pre podrobnejšie informácie dávame do pozornosti Príručku k finančnému riadeniu fondov EÚ na programové obdobie 2021 – 2027, najmä kapitolu 6.

Príručka k finančnému riadeniu fondov EÚ na programové obdobie 2021 - 2027 | Ministerstvo financií Slovenskej republiky (mfsr.sk)

Výdavok musí skutočne vzniknúť a byť uhradený prijímateľom pri vykonávaní projektu medzi 1. januárom 2021 a 31. decembrom 2029. Zároveň platí, že projekt nemôže byť fyzicky ukončený alebo sa plne realizoval ešte pred predložením žiadosti o NFP.

8. Môžeme v rámci 1 žiadosti žiadať finančné prostriedky na viac aktivít-voda a kanalizácia,nakladanie s odpadmi, miestne komunikácie, projektová dokumentácia?

Nie, výzva umožňuje podať jednu žiadosť o NFP iba pre jednu oblasť výzvy a jeden typ akcie. 

Napríklad:

V Prílohe č. 3  je uvedený Typ akcie „Výstavba stokovej siete a čistiarní odpadových vôd (ďalej len „ČOV“) v aglomeráciách s prítomnosťou MRK  (podľa Atlasu rómskych komunít alebo jeho ekvivalentu) nad 2 000 EO  v zmysle záväzkov SR voči EÚ (opatrenie 2.5.1)“. Žiadateľ môže predložiť jednu ŽoNFP na aktivity 2.5.1.1 aj 2.5.1.2. Nemôže v tejto ŽoNFP zahrnúť iné aktivity.

V prípade, ak obec potrebuje riešiť aj ďalšie oblasti, tak môže v rámci výzvy predkložiť samostatnú žiadosť o NFP na každú oblasť (viď. odpoveď k otázke č. 4)

Oblasť A PITNÁ VODA A KANALIZÁCIE

1. V prílohe č. 11 - Zoznam oprávnených žiadateľov pre oblasť A je uvedený zoznam všetkých obcí z Atlasu RK 2019, ako zistím, ktorá obec je oprávnená?

V tabuľke je potrebné pozrieť si stĺpec F s názvom Rozvojový tím, v ktorom je možné vyfiltrovať si odpoveď áno. Týmto spôsobom uvidíte iba zoznam obcí, ktoré sú v čase vyhlásenia výzvy zazmluvnené v rámci Národného projektu rozvojové tímy I. V tabuľke sú uvedené aj obce mimo rozvojových tímov z dôvodu, že celkový počet obcí 60 je nateraz naplnený, avšak, nie je vylúčená do budúcna možnosť zmeny.

Úlohou tabuľky teda nie je určiť zoznam oprávnených obcí v rámci výzvy, na to slúži Zoznam zverejnených obcí na stránke https://romovia.vlada.gov.sk/narodne-projekty/narodny-projekt-rozvojove-timy-i/zoznam-zapojenych-obci/, ale pomôcť obciam zaradiť sa do správnej skupiny obcí podľa opatrenia, typu akcie pre oblasť výzvy A. PITNÁ VODA A KANALIZÁCIE.

2. Obec, ktorá spadá do Atlasu rómskych komunít má pokrytie pitnou vodou a odkanalizované územie dostatočne, no už ide o staršie stavby, kde práve hrozí, že by región a obyvatelia (všetky skupiny) ostali bez prívodu pitnej vody, keby sa nerekonštruovali existujúce stavby (rozvody).  Bude v pripravovanej výzve možnosť aj rekonštruovať/obnovovať existujúce stavby (pitná voda, kanalizácia)? Alebo pôjde len o výstavbu nových?

Rekonštrukcia nie je v rámci výzvy možná. Našou prioritou je riešiť lokality, kde voda a/alebo kanalizačná sieť nie je vôbec, alebo nemá dostatočnú kapacitu.

Oblasť B NAKLADANIE S ODPADMI

1. Je oprávnený výdavok v rámci oblasti B aj rekonštrukcia už vybudovaného Zberného dvora za účelom zvýšenia kapacity ZD?

V rámci predmetnej výzvy rekonštrukcia už vybudovaných zberných dvorov nie je oprávneným výdavkom.

2. Je oprávnenou aktivitou v rámci tejto výzvy aj VYBUDOVANIE MALEJ KOMPOSTÁRNE (+ nákup traktora, vlečky a mulčovača)? Pokiaľ áno, možno túto aktivitu zaradiť pod: 2.6.2.2 Odstraňovanie nepriaznivých vplyvov na ŽP spôsobených nakladaním s odpadmi?

V zmysle prílohy č. 3 Špecifiká oprávnenosti aktivít, v rámci 2.6.2.2 Odstraňovanie nepriaznivých vplyvov na ŽP spôsobených nakladaním s odpadmi, nie je oprávnená aktivita  VYBUDOVANIE MALEJ KOMPOSTÁRNE (+ nákup traktora, vlečky a mulčovača).

Oprávnenými aktivitami sú iba tie, ktoré sú uvedené v opatrení 2.6.2.2.

Oblasť C. MIESTNE KOMUNIKÁCIE

1. Musia naprojektované miestne komunikácie prepájať niektorú  lokalitu MRK s infraštruktúrou obce?

Základnou podmienkou splnenia súladu projektu s princípmi 3D je zabezpečenie a/alebo zvýšenie mobility obyvateľstva MRK, bezpečnosti obyvateľov MRK, zlepšenie životných podmienok obyvateľov MRK, zabezpečenie spojenia osídlenia MRK s infraštruktúrou obce a tým zníženie segregácie a zlepšenie celkovej dostupnosti inštitúcií/služieb v obci pre obyvateľov MRK v zmysle aktuálnej prílohy 7 výzvy „Podmienky súladu projektu s princípmi 3D“ časť C. Podmienky súladu ŽoNFP/Projektu s princípmi 3D pre oblasť miestne komunikácie.

Žiadateľ musí popísať ako sa zlepší prístup MRK k službám, čiže musí to mať dopad na MRK.

2. Ako je potrebné vypočítať cieľovú hodnotu merateľného ukazovateľa PSKPRCR55 Používatelia novovybudovaných, rekonštruovaných, zlepšených alebo modernizovaných ciest za rok?

Hodnota sa počíta ako celkový počet osobokilometrov prejdených po novopostavených, zlepšených, rekonštruovaných alebo modernizovaných cestách z dôvodu podporovaného projektu.

Dosiahnutá hodnota sa odhaduje ex post na obdobie jedného roka po ukončení projektu.

Príklad výpočtu: Cesta, ktorá je výsledkom projektu, má dĺžku 0,5 km, prejde po nej tam a späť minimálne 150 obyvateľov denne. Hodnota ukazovateľa bude 0,5 km (dĺžka cesty) x 2 (tam aj späť) x 150 (obyvateľov) x 365 (dní v roku) = 54 750. Do tohto merateľného ukazovateľa sa počíta len dĺžka ciest (nie chodníkov).

3. Sú považované za oprávnený výdavok v rámci oprávnenej aktivity MIESTNE KOMUNIKÁCIE - rekonštrukcia chodníkov - aj rigoly (ak budú tvoriť súčasť realizovaného chodníku)? 

Rigoly, ak budú súčasťou realizovaného chodníka, sú považované za oprávnené.

4. Súlad investície aj s výsledkom bezpečnostného auditu, ktorý sa vykonáva podľa smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1936 alebo inšpekciu v zmysle k doplnení niektorých zákonov - KTO VYDÁVA TAKÉTO STANOVISKO?

Súlad investície s výsledkom bezpečnostného auditu podľa uvedených smerníc a zákonov je súčasť stavebného povolenia. Pri projektovaní/realizovaní investície je potrebné dodržať tento súlad. Bez predmetného súladu by nemalo byť vydané stavebné povolenie. 

Poskytovateľ overuje platnosť stavebného povolenia.

Pri investíciách bez potreby vydania stavebného povolenia je nutné prehlásenie/popis projektanta, že bezp. audit nie je v zmysle uvedených zákonov nutné vykonať.

5. Súlad projektu s cieľmi a opatreniami Nízkouhlíkovej stratégie SR 2030. Investície budú prispievať k podpore energeticky efektívnej osobnej dopravy prostredníctvom prípravy cestnej dopravnej infraštruktúry pre zavádzanie nabíjacej infraštruktúry pre elektrické vozidlá - je postačujúce, aby pre splnenie tejto podmienky projekt riešil prípravu pre nabíjaciu infraštruktúru oprávnené vybudovanie nabíjacej infraštruktúry pre elektrické vozidlá?

V prípade, že má samosprávny kraj/obec vypracovanú koncepciu elektromobility alebo obdobnú koncepciu pre vozidlá jazdiace na alternatívne palivá, je potrebné ju dodržať aj pri investíciách. Ak sa na daný úsek koncepcia elektromobility nevzťahuje, príp. nie je vôbec vypracovaná, v ŽoNFP sa to v popise projektu uvedie a tým je podmienka Nízkouhlíkovej stratégie splnená.

V prípade, že má samosprávny kraj/obec vypracovanú koncepciu elektromobility, adaptačné riešenia na zníženie klimatických rizík alebo obdobnú koncepciu pre vozidlá jazdiace na alternatívne palivá, je potrebné ju dodržať aj pri investíciách. Ak sa na daný úsek koncepcia elektromobility nevzťahuje, príp. nie je vôbec vypracovaná, v ŽoNFP sa to v popise projektu uvedie a tým je podmienka Nízkouhlíkovej stratégie/zníženie klimatických rizík splnená. Projektant musí skonštatovať, či daná investícia podlieha Nízkouhlíkovej stratégií, zákonu č.24/2006 Z.z., zákona č. 214/2021 Z.z., a teda či je potrebné pri projektovaní investície zaoberať sa aj touto možnosťou.

Oblasť D. PROJEKTOVÁ DOKUMENTÁCIA

1. Je možné realizovať aj aktualizáciu projektovej dokumentácie, prípadne jej dopracovanie? Konkrétne ide o kanalizáciu, ktorú potrebujeme rozšíriť a vzhľadom na zmeny po inej výstavbe v obci je potrebná tiež úprava už existujúcej PD?

Áno je to možné. Podmienka je, aby nebola projektová dokumentácia ukončená, t.j projektová dokumentácia /PD/ nesmie byť vyfakturovaná, t.j. odovzdaná hotová PD objednávateľovi stavby. V tomto prípade nesmie byť ukončená aktualizácia PD.

2. Je možné  v rámci 1 žiadosti v oblasti - "Projektová dokumentácia" žiadať finančné prostriedky aj na sociálne bývanie a aj na rozšírenie školy ?

Vo výzve je zadefinovaná hlavná aktivita 4.3.4 Prípravná a projektová dokumentácia stavby, ktorá zahŕňa oprávnené aktivity spojené s vypracovaním prípravnej a projektovej dokumentácie pre oblasti stanovené výzvou (A.PITNÁ VODA, KANALIZÁCIE, B.NAKLADANIE S ODPADMI,  C.MIESTNE KOMUNIKÁCIE) a projekty sociálneho nájomného bývania.

Z uvedeného dôvodu nie je možné žiadať finančné prostriedky na projektovú dokumentáciu na rozšírenie školy. Ostatné projektové dokumentácie na vyššie stanovené oblasti je možné žiadať súčasne v jednej žiadosti.

3. Pri žiadosti na kanalizáciu má obec 2 osobitne projektové dokumentácie na 2 úseky kanalizácie v obci. Je možné tieto 2 úseky podať ako jednu spoločnú žiadosť, alebo je potrebné podať 2 žiadosti na každú časť osobitne? 

Je možné podať obidva úseky s 2 projektovými dokumentáciami v 1 ŽoNFP. Je však potrebné, aby obidva úseky boli v súlade s 3D princípom.

4. Môže v rámci Integrovanej výzvy požiadať o dotáciu aj na viacero projektových dokumentácií?

Áno môže, avšak za dodržania podmienok stanovených vo výzve pre oblasť D Projektová dokumentácia. Projektová dokumentácia musí súvisieť s oblasťami, na ktoré je vyhlásená výzva a zároveň môže byť vypracovaná aj pre výstavbu sociálneho nájomného bývania, na ktorú bude následne vyhlásená samostatná výzva.

Výsledkom projektu budú vypracované projektové dokumentácie, ktoré musí žiadateľ v rámci obdobia udržateľnosti (do 5 rokov od ukončenia projektu) použiť, či už v rámci integrovanej výzvy alebo iných výziev, grantových schém a pod..

5. Projektová dokumentácia musí súvisieť len s oblasťami, ktoré sú súčasťou danej výzvy? Nakoľko máme záujem sa potom zapojiť do oblasti C. Miestne komunikácie. Je možné sa zapojiť do oblasti D. Projektová dokumentácia a následne v zmysle pripravovanej projektovej dokumentácie si urobiť žiadosť pre oblasť C. Miestne komunikácie?

Áno, projektová dokumentácia musí súvisieť s oblasťami, na ktoré je vyhlásená výzva a zároveň môže byť vypracovaná aj pre výstavbu sociálneho nájomného bývania, na ktorú bude následne vyhlásená samostatná výzva.

Výsledkom projektu bude vypracovaná projektová dokumentácia, ktorú musí žiadateľ v rámci obdobia udržateľnosti (do 5 rokov od ukončenia projektu) použiť, či už v rámci integrovanej výzvy alebo iných výziev, grantových schém a pod..

Benchmarky a finančné limity

1. Pri jednotlivých aktivitách sú určené benchmarky a následne finančne limity (1.25xbenchmark). Finančný limit je určený pre výhradne stavebné práce, alebo už ma zahŕňať aj výdavky na stavebný dozor, projektovú dokumentáciu a manažment?

Finančný limit vzťahujúci sa k stavebným prácam vychádza z benchmarkov. Benchmark je stanovený iba na stavebné práce. Čiže výška stavebných prác bude 1 hodnota (podľa benchmarku, príp. finančného limitu). Podľa výšky stavebných prác si vypočítate finančný limit na stavebný dozor (2.hodnota), projektovú dokumentáciu (3.hodnota) a paušálnu sadzbu na nepriame výdavky, ktorých súčasťou je aj manažment (4.hodnota), rezerva na nepredvídané výdavky (5.hodnota) – podľa relevantnosti. Každá kategória oprávnených výdavkov bude mať vlastnú hodnotu, následne sa sčítajú a súčet tvorí hodnotu celkových oprávnených výdavkov.