Preskočiť na obsah

Iniciatíva Rady Európy k začleneniu histórie Rómov a kočovníkov do školských kurikúl

História Rómov nie je len históriou jednej komunity. Je to súčasť historického dedičstva nás všetkých. A práve preto by mala byť riadnou súčasťou obsahu vzdelávania, a to už od predškolského vzdelávania, cez základné a stredoškolské vzdelávanie, až po vzdelávanie na vysokých školách. Nemalo by sa zabudnúť ani na celoživotné vzdelávanie a vzdelávanie dospelých, ktoré zohráva kľúčovú úlohu pri formovaní spoločenského povedomia.

V dňoch 7. – 8. októbra 2025 sa v Bratislave konala tematická návšteva expertov Rady Európy, Úrad splnomocnenca vlády Slovenskej republiky pre rómske komunity (ÚSVRK) bol hlavným organizátorom podujatia.

V úvode sa prítomným prihovorili Oana Taba, programová manažérka z Rady Európy, Tibor Škrabský, generálny riaditeľ Sekcie strategických politík Úradu splnomocnenca vlády Slovenskej republiky pre rómske komunity, Róbert Dobrovodský, verejný ochranca práv a Bogdana Micovčinová z Ministerstva školstva, vedy, výskumu a mládeže Slovenskej republiky.

Zhodli sa na potrebe zastavenia segregácie vo vzdelávaní a podpore inkluzívneho a interkultúrneho vzdelávania, ktoré prispieva k budovaniu rešpektu, porozumenia a spolupráce. Zdôraznili význam znižovania predsudkov a potrebu zvýrazňovania príkladov úspešných Rómov a Rómiek. Téma histórie Rómov a jej začlenenie do školského kurikula je kľúčovou nielen z hľadiska samotného vzdelávania, ale aj z perspektívy budovania spoločnosti, v ktorej sa každý človek cíti rešpektovaný a v bezpečí.

Učiť o rómskej histórii preto nie je len otázkou doplnenia faktov do učebníc, je to krok k spravodlivejšiemu pohľadu na realitu, aj k budovaniu rešpektu medzi ľuďmi.

ÚSVRK pristupuje k tejto úlohe s plnou vážnosťou a rešpektom. Uvedomuje si, že začlenenie histórie Rómov do vzdelávania nie je len odborná, ale aj spoločenská výzva. Preto chce túto tému aktívne podporovať. A to tak vo formálnom, ako aj v neformálnom vzdelávaní. Zároveň je úrad pripravený byť súčinný pri začleňovaní rómskej histórie do školských kurikúl, a to na oficiálnej úrovni v spolupráci s ministerstvom školstva, školami, odborníkmi a rómskymi komunitami, Rómami a Rómkami. Iba spoločným úsilím môžeme vytvoriť vzdelávací systém, ktorý bude spravodlivejší, otvorenejší a odvážnejší a ktorý prinesie viac porozumenia pre všetky deti bez rozdielu.

Prítomní si následne mali možnosť pozrieť prezentácie relevantných slovenských inštitúcií ako sú Národný inštitút vzdelávania a mládeže v Bratislave, Múzeum Slovenského národného povstania v Banskej Bystrici, profesionálne rómske divadlo Romathan z Košíc a Múzeum rómskej kultúry v Martine. Po prezentáciách nasledovala diskusia s expertami z Rady Európy, ktorí predstavili skúsenosti a prístupy z Rumunska, Českej republiky, Maďarska a Litvy.

Prezentácie sa zameriavali na aktuálne informácie o reforme základného vzdelávania na Slovensku a možnostiach začlenenia histórie Rómov do školského kurikula. Diskutovalo sa tiež o vzdelávacích aktivitách a workshopoch pre rôzne cieľové skupiny, ktoré sa venujú rómskej kultúre a dejinám Rómov, vrátane obdobia druhej svetovej vojny. Ďalšou časťou programu bola návšteva Múzea holokaustu v Seredi, kde sa zahraničná delegácia oboznámila s činnosťou múzea a prezrela si expozíciu venovanú obdobiu druhej svetovej vojny.

Odkazom pre vzdelávaciu prax je podpora spolupráce medzi štátnymi vzdelávacími inštitúciami, realizácia spoločných iniciatív a projektov a intenzívnejšie otváranie témy holokaustu. Diskusia o jeho nebezpečenstvách pre spoločnosť, najmä ak sa prejavy neznášanlivosti a odmietania inakosti objavujú v každodennom živote. Je dôležité viesť žiakov k hlbšiemu poznaniu historických faktov z obdobia druhej svetovej vojny. Takýto prístup nielenže pomáha predchádzať opakovaniu historických chýb, ale zároveň podporuje hodnoty rešpektu, tolerancie a ľudských práv.

Druhý deň tematickej návštevy začal návštevou Základnej školy v Zlatých Klasoch. Cieľom  bolo oboznámenie zahraničnej delegácie s činnosťou školy, zdieľanie dobrej praxe v začleňovaní rómskej histórie do vyučovania a vedenie diskusie s manažmentom školy a učiteľmi.

Dôležitým aspektom je aj sieťovanie podobných škôl, ktoré je správnou cestou na lepšie porozumenie spoločným výzvam a zlepšenie prístupu k vzdelávaniu. Manažment školy je aktívne zapojený do viacerých aktivít podporujúcich školskú inklúziu a interkultúrne vzdelávanie. Návšteva  školy ukázala, že je možná systematická výučba o histórii Rómov a práca s témou naprieč celým výchovno-vzdelávacím procesom. Zároveň potvrdila význam začlenenia rómskej histórie do školského kurikula ako kľúčového prvku na podporu porozumenia, rešpektu a uznania rómskej kultúry a identity. Integrácia tejto témy do vzdelávacieho procesu prispieva k rozvoju inkluzívnejšieho školského prostredia, ktoré dokáže lepšie reagovať na potreby všetkých žiakov a zároveň napomáha odstraňovaniu predsudkov a stereotypov v spoločnosti.

Stretnutie pokračovalo na pôde úradu splnomocnenca prezentáciami Súkromného hudobného a dramatického konzervatória z Rimavskej Soboty, Asociácie škôl s vyučovaním rómskeho jazyka z Košíc a Kultúrneho združenia občanov rómskej národnosti Košického kraja z Košíc.

Počas diskusie sa opakovane zdôrazňovalo, že hoci rómsky jazyk ako materinský používa až 70 % Rómov, vyučuje sa len na piatich súkromných stredných školách, dvoch štátnych základných školách a dvoch súkromných základných školách. To je v rozpore s právom na vzdelávanie v materinskom jazyku, ktoré je garantované Ústavou Slovenskej republiky.

Výučba rómskeho jazyka a kultúry posilňuje identitu rómskych žiakov, zvyšuje ich motiváciu učiť sa a prispieva k zachovaniu kultúrneho dedičstva. Odporúča sa preto integrácia rómskych reálií do viacerých vyučovacích predmetov, aktívna spolupráca s rodinami, vzdelávanie pedagógov a ich schopnosť komunikovať v rómskom jazyku. Ako zaznelo počas diskusie: „Iba ten žiak, ktorý vie odkiaľ pochádza, si vie naplánovať život a svoju budúcu kariéru.“ Rovnako bola zdôrazňovaná potreba zdieľania informácií, zapojenia odborníkov, zvyšovania kvality vzdelávania, podpory inklúzie a odstraňovania segregácie.

Účastníci navrhli posilnenie výučby v školách o rómskom holokauste, vrátane dostupných učebných materiálov a zážitkového učenia prostredníctvom exkurzií. Poukazovali na význam otvoreného a multikultúrneho prostredia škôl, ako aj na potrebu vzdelávania o rómskych reáliách, ktoré prispievajú k posilneniu identity žiakov. Diskusia zdôraznila aj nevyhnutnosť kvalifikovaných učiteľov a zabezpečenia rovnakých príležitostí pre všetkých žiakov, pričom vzdelanie bolo opakovane označené ako kľúč k lepšej budúcnosti.

Oana Tabă, programová manažérka z Rady Európy povedala, že „je dôležité, aby si učitelia a mladí ľudia uvedomovali, že Rómovia sú súčasťou európskej spoločnosti už viac ako sto rokov a že je pre nás, Rómov, dôležité cítiť sa súčasťou spoločnosti. Ľudia, ktorí s nami žijú, by o nás mali vedieť viac a mali by pochopiť, že sme v tom všetci spolu. Otázky ako je obrana našej demokracie sa týkajú nás všetkých, všetci sme na jednej lodi. Je dôležité, aby sme sa navzájom spoznávali, najmä v školskom prostredí.“

Tematická návšteva so zameraním na začlenenie rómskej histórie do školských kurikúl splnila očakávania a ciele podujatia. Následne bude vypracovaná správa, vrátane odporúčaní, ktorá bude predložená ADI-ROM – Výboru expertov pre záležitosti Rómov a Kočovníkov. Tento medzivládny orgán Rady Európy sa venuje ochrane a presadzovaniu ľudských práv Rómov a Kočovníkov.

Účastníci podujatia sú presvedčení, že spoločným úsilím môžeme vytvoriť vzdelávací systém, ktorý bude spravodlivejší, otvorenejší a odvážnejší a ktorý prinesie viac porozumenia všetkým deťom bez rozdielu.

Fotogaléria

Foto - Iniciatíva Rady Európy k začleneniu histórie Rómov a kočovníkov do školských kurikúlFoto - Iniciatíva Rady Európy k začleneniu histórie Rómov a kočovníkov do školských kurikúlFoto - Iniciatíva Rady Európy k začleneniu histórie Rómov a kočovníkov do školských kurikúlFoto - Iniciatíva Rady Európy k začleneniu histórie Rómov a kočovníkov do školských kurikúlFoto - Iniciatíva Rady Európy k začleneniu histórie Rómov a kočovníkov do školských kurikúlFoto - Iniciatíva Rady Európy k začleneniu histórie Rómov a kočovníkov do školských kurikúlFoto - Iniciatíva Rady Európy k začleneniu histórie Rómov a kočovníkov do školských kurikúlFoto - Iniciatíva Rady Európy k začleneniu histórie Rómov a kočovníkov do školských kurikúlFoto - Iniciatíva Rady Európy k začleneniu histórie Rómov a kočovníkov do školských kurikúlFoto - Iniciatíva Rady Európy k začleneniu histórie Rómov a kočovníkov do školských kurikúlFoto - Iniciatíva Rady Európy k začleneniu histórie Rómov a kočovníkov do školských kurikúlFoto - Iniciatíva Rady Európy k začleneniu histórie Rómov a kočovníkov do školských kurikúl