Preskočiť na obsah

Výzva PSK-UV-005-2024-DV-ESF+ Podpora usporiadania právnych vzťahov k pozemkom v obciach s prítomnosťou MRK formou jednoduchých pozemkových úprav

FAQ k výzve PSK-UV-005-2024-DV-ESF+

Podpora usporiadania právnych vzťahov k pozemkom v obciach s prítomnosťou MRK formou jednoduchých pozemkových úprav

1.) Kde by som našla podmienky výzvy, ktorá sa zaoberá vlastníckymi vzťahmi? Kto môže požiadať, do kedy, aké sú podmienky, koho v regiónoch môžeme kontaktovať?

Úrad vlády SR vyhlásil dňa 12.4.2024 výzvu na vysporiadanie pozemkov formou jednoduchých pozemkových úprav pre oprávnených žiadateľov, ktorými sú obce z Atlasu rómskych komunít (ďalej aj „Atlas RK“). Finančné prostriedky z výzvy sú poskytované obciam na prípravu a vykonanie projektov jednoduchých pozemkových úprav.

Výzva je zverejnená na linku

https://public.itms2014.sk/vyzva?id=8775c773-8a43-4bbd-b37b-80a99d201291 v časti Doplňujúce informácie a dokumenty.

Bližšie informácie o výzve Vám poskytnú regionálni poradcovia pre jednotlivé kraje, ktorých môžete kontaktovať na uvedených emailových adresách:

RK Košice                             rcrk.ke@vlada.gov.sk

RK Prešov                            rcrk.po@vlada.gov.sk

RK Spišská Nová Ves        rcrk.snv@vlada.gov.sk

RK Banská Bystrica           rcrk.bb@vlada.gov.sk

RK Rimavská Sobota       rcrk.rs@vlada.gov.sk

RK Nitra                               rcrk.nr@vlada.gov.sk

Výzvu nájdete aj na stránke https://www.romovia.vlada.gov.sk/, v časti Sekcia európskych programov, Programové obdobie 2021-2027, Výzvy/Vyzvania  . Po kliknutí na konkrétnu výzvu ste presmerovaná priamo do výzvy zverejnenej v ITMS, kde v časti Doplňujúce informácie a dokumenty si viete stiahnuť výzvu, žiadosť ako aj ostatné prílohy.

Zároveň dávame do pozornosti Všeobecnú informáciu k predkladaniu a schvaľovaniu ŽoNFP, ktorú nájdete na stránke https://eurofondy.gov.sk/dokumenty-a-publikacie/metodicke-dokumenty/.

2.) Je možné podať viac ŽoNFP na jedno osídlenie JPÚ z dôvodu nesúladu územného plánu (ÚPN) v časti územia? V území, kde nie je súlad s ÚPN sa ťažko odhaduje kedy a či vôbec bude súlad.

Konanie o jednoduchých pozemkových úpravách v každom obvode je samostatným správnym konaním na okresnom úrade, pozemkový a lesný odbor. Pokiaľ by okresný úrad uznal za účelné a v rámci jedného osídlenia viedol napr. dve správne konania, žiadateľ môže na jedno osídlenie podať dve ŽoNFP. Jedna hlavná aktivita projektu (HAP) zodpovedá jednému správnemu konaniu o JPÚ na okresnom úrade.

Podľa §8g ods. 2 zákona č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách (ďalej len „zákon č. 330/1991 Zb.“): „......alebo ak mapový podklad podľa odseku 1, umiestnenie osídlenia alebo jeho budúce usporiadanie nie je v súlade s platným územným plánom, mapový podklad podľa odseku 1, umiestnenie osídlenia a účel využitia pozemkov musí byť odsúhlasený uznesením obecného zastupiteľstva;“ Z uvedeného je možné konštatovať, že obce, ktoré majú nesúlad ÚPN v časti územia umiestnenia osídlenia, v tomto prípade účel využitia územia odsúhlasia uznesením obecného zastupiteľstva.

Pre bližšie informácie https://www.mpsr.sk/metodicky-navod-ministerstva-podohospodarstva-a-rozvoja-vidieka-slovenskej-republiky-na-pripravne-konanie-pozemkovych-uprav/22-23-22-18746

alebo

https://www.mpsr.sk/usmernenie-mprv-sr-k-vykonavaniu-jednoduchych-pozemkovych-uprav-na-usporiadanie-vlastnickych-a-uzivacich-pomerov-k-pozemkom-pod-osidleniami-marginalizovanych-skupin-obyvatelstva-c-5958-2023-3020/22-23-22-18638/

3.) Čo všetko by malo obsahovať Uznesenie obecného zastupiteľstva pre zapojenie sa do výzvy?

Žiadateľ predkladá:

uznesenie (výpis z uznesenia) obecného zastupiteľstva, ktorým obecné zastupiteľstvo súhlasí s realizáciou projektu v zmysle predloženej ŽoNFP s nasledovným minimálnym obsahom:

alebo

Rovnaké alternatívy platia ja pre uznesenie dotknutej susediacej obce, ktoré predkladá žiadateľ k ŽoNFP. Dotknutá susediaca obec na účely výzvy je obec na území ktorej sa nachádza časť osídlenia MRK a/alebo rozšírenie osídlenia MRK a ktorá je odlišná od žiadateľa a na území ktorej sa bude realizovať projekt v súlade s predloženou ŽoNFP.

4.) Je možné získať financie z tejto výzvy na začatý projekt v roku 2022, ktorý sa realizuje mimo osídlenia MRK, keď je obec zaradená v Atlase Rómskych komunít 2019? Projekt JPÚ nie je ešte ukončený, v tomto roku je potrebné realizovať posledné etapy.

V zmysle podmienok výzvy je oprávnenosť výdavkov stanovená od 1.1.2021, preto nie je vylúčená podpora projektov, ktorých realizácia hlavných aktivít začala pred predložením žiadosti o poskytnutie NFP (ŽoNFP) za predpokladu splnenia všetkých podmienok definovaných výzvou, a to najmä:

5.) Je cieľom tejto výzvy pripraviť možnosti na financovanie výstavby rodinných domov či nájomných bytových jednotiek?

Cieľom výzvy je usporiadanie vlastníckych a užívacích vzťahov k pozemkom v prospech obce, v dôsledku čoho sa umožní komplexný rozvoj obce a osídlenia prostredníctvom následných kombinovaných aktivít z ESF+ a investícií z EFRR. Zároveň sa domácnostiam MRK vytvoria základné predpoklady na zlepšenie  štandardov hygieny bývania realizáciou následných opatrení v oblasti občianskej vybavenosti obce (kanalizácia, vodovod, prístupové komunikácie a pod.) a opatrení smerujúcich k legalizácii stavieb v prospech obyvateľov MRK, ako aj ďalších opatrení prispievajúcich k zlepšeniu kvality života a  integrácii MRK. Každá HAP má svoj cieľ. Ciele, ktoré uvádzate môžu byť predmetom všetkých aktivít, uvedené závisí od konkrétnych podmienok v obci za podmienky, že aktivity smerujú k zlepšeniu podmienok bývania a integrácii MRK.

Oprávnené aktivity tak, ako sú stanovené výzvou, nie sú poskytovaním štátnej pomoci a teda vo vzťahu k oprávneným aktivitám sa neuplatňujú pravidlá štátnej pomoci. Ak prijímateľ uvedené pravidlo poruší a nezachová striktne charakter svojho projektu, ktorý svojimi aktivitami nepredstavuje štátnu pomoc, nesie za svoje konanie plnú právnu zodpovednosť v súvislosti s porušením pravidiel týkajúcich sa štátnej pomoci. Rovnaké právne následky nastanú aj v prípade, ak v rámci projektu dôjde k poskytnutiu tzv. nepriamej štátnej pomoci alebo k poskytnutiu inej formy výhody, ktorá na základe Zmluvy o fungovaní EÚ znamená porušenie pravidiel týkajúcich sa štátnej pomoci. Štátnou pomocou sa v tejto súvislosti rozumie každá pomoc v akejkoľvek forme, ktorú poskytuje na podnikanie alebo v súvislosti s ním poskytovateľ priamo alebo nepriamo z prostriedkov štátneho rozpočtu, zo svojho rozpočtu alebo z vlastných zdrojov podniku, pričom však nezáleží na právnej forme prijímateľa a spôsobe jeho financovania.

6.) Ak obec potrebuje dofinancovať 3. fázu JPÚ z predchádzajúceho obdobia a súčasne potrebujú nové JPÚ pre tú časť osídlenia, ktorá pôvodne nebola zahrnutá do obvodu JPÚ v predchádzajúcom období, podávajú dve samostatné žiadosti?

Uvedené je na rozhodnutí žiadateľa. Obec môže podať  jednu žiadosť s viacerými  aktivitami alebo viacero žiadostí s jednou aktivitou. Jedno správne konanie na okresnom úrade zodpovedá jednej hlavnej aktivite.

7.) Je možné cez túto výzvu riešiť aj vysporiadanie pozemkov pod prístupovou cestou v lokalite obyvateľov MRK?

Áno, uvedené je v súlade s výzvou, nakoľko cieľom výzvy je „usporiadanie vlastníckych a užívacích vzťahov k pozemkom v prospech obce, v dôsledku čoho sa umožní komplexný rozvoj obce a osídlenia prostredníctvom následných kombinovaných aktivít z ESF+ a investícií z EFRR“, teda aj vysporiadanie pozemkov pod prístupovou cestou do lokality MRK za predpokladu, že okresný úrad vydá povolenie na JPÚ a projekt bude spĺňať podmienky výzvy najmä súlad s princípmi desegregácie, degetoizácie a destigmatizácie, ktoré sú definované v prílohe č. 5 výzvy.

8.) Aké je v rámci súčasného nastavenia výzvy a legislatívy komplexné riešenie pre osídlenia cez viac katastrálnych území?

V prípade, ak žiadateľ zahrnie takéto územie do ŽoNFP ako oprávnený výdavok projektu, môže byť takáto situácia riešená 2 spôsobmi:

9.) Čo, ak sa susediaca obec, na území ktorej sa nachádza časť osídlenia, nenachádza v Atlase RK. Môže sa zúčastniť ako partnerská obec?

V prípade, ak sa susediaca obec nenachádza v Atlase RK, nie je oprávneným partnerom žiadateľa, avšak dotknuté územie je možné vysporiadať aj na tomto území obce, pretože oprávnené je celé územie SR, pričom výdavky na túto časť osídlenia budú neoprávneným výdavkom projektu. Výnimkou je situácia, ak žiadateľ toto územie zahrnie do ŽoNFP ako oprávnený výdavok a súčasne dôjde k zmene katastrálneho územia, t.j. k.ú. žiadateľa sa rozšíri o územie obce, ktorá sa nenachádza v Atlase RK a výsledkom konania o  JPÚ budú dotknuté pozemky vo vlastníctve žiadateľa. Dovoľujeme si upozorniť, že zmena katastrálneho územia je osobitné správne konanie, ktoré vedie katastrálny odbor okresného úradu, preto je dôležité si konkrétnu situáciu zhodnotiť a odkonzultovať s miestne príslušným okresným úradom odborom katastrálnym aj s odborom pozemkovým.

10a.) Ak sa osídlenie nachádza na druhom k. ú., musí byť zapojená aj druhá obec formou partnerstva alebo ak druhá obec nemá záujem riešiť dané územie, resp. JPÚ nepotrebuje (pretože sa jedná o obecné pozemky), môžu byť realizované JPÚ iba v k. ú. tej obce, ktorá to riešiť chce?

Záleží od okresného úradu ako vydá rozhodnutie o povolení JPÚ, pokiaľ on uzná, že je účelné realizovať JPÚ iba na časti osídlenia, je možné aj v konaní o žiadosti takto predložiť ŽoNFP, preto je rozhodujúce rozhodnutie okresného úradu, či bude považovať za účelné rozdeliť takto obvod. Určite je vhodné realizovať JPÚ na území celého osídlenia, bez ohľadu na to, v koľkých k.ú. sa nachádza.

10b.) Je potrebné podať žiadosť o povolení JPÚ okresnému úradu pred podaním žiadosti o NFP?

Nie je rozhodujúce, v akej fáze podáva žiadateľ žiadosť o NFP poskytovateľovi. Žiadateľ môže podať žiadosť o povolenie JPÚ pred samotným podaním žiadosti o NFP alebo po jej podaní. Podstatné je, aby žiadateľ v postavení prijímateľa predložil rozhodnutie o povolení JPÚ do 18 mesiacov od nadobudnutia účinnosti zmluvy o poskytnutí NFP.

11.) Jednou z ďalších skutočnosti týkajúcich sa poskytovania príspevku je predloženie rozhodnutia o povolení JPÚ do 18 mesiacov od nadobudnutia účinnosti Zmluvy o poskytnutí NFP. Bude možnosť predĺžiť túto lehotu?

Áno, v odôvodnených prípadoch je možné túto lehotu predĺžiť.

12.) Oprávnení žiadatelia sú obce z Atlasu rómskych komunít, ktorá verzia Atlasu je myslená? Sú oprávnené aj obce z 2013?

Oprávnené sú obce z Atlasu rómskych komunít 2019 a jeho následných aktualizácií.

13.) Čo v prípade, ak Atlas rómskych komunít 2019 neobsahuje správny údaj o počte obyvateľov? V ARK 2019 je počet obyvateľov obce 776 a podľa všetkých dostupných štatistík na území SR by to malo byť 1006 (počet obyvateľov v roku 2005 = 773).

V rámci žiadosti o NFP žiadateľ uvádza reálny stav s tým, že udáva zdroje, na základe ktorých sa tento údaj dá overiť. Našim zdrojom overenia nie je len Atlas RK.

14.) Kto a kedy má vytvoriť geometrický plán na účely aktuálnej výmery JPÚ? Má si to zabezpečiť obec sama pred podaním ŽoNFP? Bude možné v rámci 5 ročnej udržateľnosti pre 2. a 3. aktivitu predávať pozemky, ktoré budú ich súčasťou?

V rámci konania o ŽoNFP žiadateľ nemusí predložiť geometrický plán, žiadateľ predkladá mapový podklad  - situačný nákres (kde zobrazí predmet realizácie projektu v zmysle podmienok výzvy). Žiadateľ môže v prípade podania ŽoNFP pre aktivitu HAP 1 (t. j. existujúceho osídlenia) požiadať o bezplatné vypracovanie situačného nákresu osídlenia v rámci aktivít národného projektu „Asistencia obciam s prítomnosťou marginalizovaných rómskych komunít pri usporiadaní právnych vzťahov k pozemkom pod osídleniami“.

Obec si má vlastníctvo pozemku (pozemok vysporiadaný prostredníctvom realizácie HAP 2 a/alebo HAP 3) počas 5 ročnej udržateľnosti projektu udržať a realizovať na ňom aktivity smerujúce k inklúzii MRK a zlepšeniu podmienok bývania MRK.

15.) Ak vysporiadame pozemok pod nelegálnou stavbou v prospech obce a majiteľ obydlia by chcel pozemok pod stavbou od obce odkúpiť, bude to možné?

V prípade, ak ide o realizáciu HAP 1 („vysporiadanie“ pozemkov pod osídlením MRK) alebo HAP 4, na tieto sa nevzťahuje obdobie udržateľnosti, t. j. obec po ukončení realizácie HAP 1 a HAP 4 nakladá s pozemkami v súlade so zákonom o pozemkových úpravách. V zmysle zákona o pozemkových úpravách, po usporiadaní vlastníckych a užívacích pomerov k pozemkom pod osídlením MRK, sa neumožňuje obci voľne nakladať s pozemkami tým spôsobom, že by ich obec previedla na iného obyvateľa ako obyvateľa obydlia, ani zaťažiť pozemky obec nemôže. Tieto obmedzenia budú vyznačené v katastri nehnuteľnosti na LV. Taktiež tento prevod môže byť iba v prospech takého obyvateľa obydlia, voči ktorému nie je vedené exekučné konanie; následne tento obyvateľ nemôže previesť pozemky na ďalšiu osobu počas 10 rokov, okrem jemu blízkej osoby.

V prípade, ak je predmetom projektu kombinácia aktivít napr. HAP 1 a HAP 4 a jedna HAP bude ukončená skôr ako druhá HAP, teda realizácia projektu stále prebieha, prevod vlastníckeho práva k pozemkom vysporiadaným v súvislosti s ukončenou HAP (HAP 1 alebo HAP 4) je možný v prospech obyvateľa obydlia s predchádzajúcim písomným súhlasom poskytovateľa za podmienok uvedených v zmluve o poskytnutí NFP.

V prípade realizácie HAP 2 a HAP3 sa uplatňuje obdobie udržateľnosti, v zmysle ktorého má obec udržať výsledky projektu („vysporiadanie“ vlastníckeho práva v prospech obce) a realizovať opatrenia, ku ktorým sa zaviazala v ŽoNFP.

16.) Podľa zmluvy o poskytnutí NFP je prijímateľ povinný začať verejné obstarávanie do 3 mesiacov od účinnosti Zmluvy o NFP. Je možné tento termín predĺžiť? Je možné obstarať konzultanta a projektanta JPÚ v jednom verejnom obstarávaní, v rámci jednej súťaže?

Termín na začatie VO je jednotne stanový v Zmluve o NFP, je možné ho predĺžiť na základe žiadosti prijímateľa po akceptácii zo strany poskytovateľa. Čo sa týka jednej súťaže VO, je možné obstarať projektanta aj konzultanta v jednom VO tak, aby bolo možné jasne oddeliť činnosti a výdavky na konzultanta a projektanta. VO obec realizuje v súlade so zákonom č. 343/2015 Z. z. z o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a Príručkou k procesu a kontrole verejného obstarávania/obstarávania , ktorá je zverejnená na webovom sídle Metodické dokumenty Centrálneho koordinačného orgánu (CKO) | Eurofondy.

17.) Môže geodet zazmluvnený ako konzultant JPÚ následne uzavrieť zmluvu na realizáciu JPÚ?

V zásade takúto možnosť nie je možné vylúčiť, avšak každý jeden prípad je potrebné na strane verejného obstarávateľa posúdiť osobitne. V prípade, ak by konzultant JPÚ mal poskytovať verejnému obstarávateľovi podpornú činnosť v rámci obstarávania na poskytnutie služieb projektanta JPÚ, resp. ak by konzultant JPÚ bol zainteresovanou osobou vo vzťahu k obstarávaniu na poskytnutie služieb projektanta JPÚ, na konzultanta JPÚ by sa vo vzťahu k obstarávaniu na poskytnutie služieb projektanta JPÚ vzťahovala povinnosť oznámenia konfliktu záujmov (§ 23 ods. 3 a 4 zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov). V prípade identifikovania konfliktu záujmov je verejný obstarávateľ povinný posúdiť existujúci stav a prijať potrebné opatrenie. Ak konflikt záujmov nie je možné odstrániť inými opatreniami, do úvahy prichádza aj vylúčenie uchádzača z procesu verejného obstarávania. Je potrebné prihliadať aj na skutočnosť, či konzultant JPÚ z dôvodu svojej pozície a činnosti pred začatím verejného obstarávania na poskytnutie služieb projektanta JPÚ nedisponuje už informáciami, ktoré by ho oproti ostatným potenciálnym dodávateľom zvýhodnili. Možnou elimináciou vyššie uvedeného je realizácia jedného verejného obstarávania, ktoré bude rozdelené na časti, časť konzultant JPU a časť projektant JPÚ.

18.) Na vyplnenie informácie o počte majiteľov a parciel do ŽoNFP je nevyhnutné mať geometrický plán. Situačný nákres, pokiaľ viem, tieto informácie neobsahuje. Ak nám tento výstup vypracujete v rámci iného projektu pre potreby ŽoNFP, vieme to využiť. Môžeme sa na takýto výstup od Vás spoľahnúť?

Tento výstup môže byť zabezpečený v rámci aktivít NP. ÚSVRK ako prijímateľ v NP má na svojej stránke online dotazník, ktorý je potrebné vyplniť.

Dotazník je dostupný na: https://www.romovia.vlada.gov.sk/narodne-projekty/narodny-projekt-asistencia-obciam-s-pritomnostou-marginalizovanych-romskych-komunit-pri-usporiadani-pravnych-vztahov-k-pozemkom/chcem-sa-zapojit-do-projektu/.

Mapový podklad, tzv. situačný nákres bude v rámci aktivít NP vyhotovený na tzv. obvod I. typu, t. j. jedná sa o existujúce osídlenie.

19.) Ak pri JPÚ ide o budúcu výstavbu (HAP 2 alebo HAP 3), čiže účel je iný ako hospodárenie na pôde, musí v navrhovanom obvode JPÚ obec vlastniť nejakú časť pozemkov?

V zmysle podmienok výzvy nie je  podmienkou, aby obec vlastnila časť pozemkov v navrhovanom obvode.

20.) Je možné touto výzvou financovať kúpu pozemkov?

Nie

21.) Ak vlastníci pozemkov budú súhlasiť s vyrovnaním v peniazoch  v konaní o JPÚ pod osídlením MRK, hrá rolu v rámci schválenia Žiadosti o NFP, či obec má zabezpečené financie aj na vyplatenie vlastníkov?

Obec ide do projektu s tým, že projekt bude úspešne zrealizovaný. Na to, musí obec                                                                                                                                                                                                                                     pozemky vysporiadať výmenou za iné pozemky alebo vyplatením. Tým, že obec predkladá v konaní o ŽoNFP uznesenie obecného zastupiteľstva (OZ), ktorým OZ súhlasí s realizáciou projektu, v tejto fáze si musí byť vedomá, že musí mať zabezpečené aj zdroje financovania. Žiadateľ v konaní o ŽoNFP osobitne nepreukazuje, že má finančné zdroje na vyrovnanie v peniazoch. Uvedené popisuje v časti 7 formulára ŽoNFP. Podpisom zmluvy o poskytnutí NFP sa prijímateľ zaväzuje, že zabezpečí zdroje financovania na úhradu všetkých neoprávnených výdavkov na realizáciu aktivít projektu, ktoré vzniknú v priebehu realizácie projektu a budú nevyhnutné na dosiahnutie cieľa projektu v zmysle zmluvy o poskytnutí NFP. Medzi tieto neoprávnené výdavky patrí aj vyrovnanie v peniazoch.

22.) Dajú sa vyriešiť vzťahy s vlastníkmi v rámci HAP 2 a HAP 3? Je kľúčové poskytnúť obyvateľom v osídlení možnosť svojpomocnej výstavby a obci budovanie technickej infraštruktúry, aby nedochádzalo k neregulovanej živelnej výstavbe v územiach, ktoré nie sú vhodné na výstavbu. Je vo verejnom záujme aj tam riešiť vzťahy s vlastníkmi spôsobom obdobným ako pri HAP 1.

V rámci  HAP 2 a HAP 3 obec ako žiadateľ o povolenie JPÚ neposkytuje vlastníkom vyrovnanie v pozemkoch ale vyrovnanie v peniazoch. Žiadateľ v rámci HAP 2 a HAP 3 v žiadosti o NFP popisuje dôvody, pre ktoré je potrebné „vysporiadať“ pozemky v dotknutých obvodoch, ako aj opatrenia, ktoré následne na týchto pozemkoch plánuje robiť. Tieto musia smerovať k zlepšeniu podmienok bývania, inklúzii MRK a budú preukazované a sledované prostredníctvom napĺňania merateľného ukazovateľa a predkladaním následných monitorovacích správ počas obdobia udržateľnosti. S tým súvisí aj budovanie technickej infraštruktúry v rámci výkonu verejných právomocí obce.  

23.) Budú si môcť v rámci projektu obyvatelia odkúpiť vysporiadaný pozemok pod osídlením?

Počas realizácie projektu si obyvatelia MRK nemôžu odkúpiť „vysporiadaný“ pozemok. Výnimkou sú obyvatelia obydlí, túto možnosť majú po ukončení HAP 1 a/alebo HAP 4 –  viď odpoveď na otázku č. 15.

24.) Bude mať občan, ktorý býva v obci, ktorá vysporiadala pozemky, prednostné právo na nájomnú zmluvu? Je možné, aby sa to nejakým opatrením zabezpečilo?

V rámci realizácie HAP 1 a HAP 4 je právo na kúpu a nájom pozemku pod obydlím zakotvený priamo v zákone o pozemkových úpravách a môže byť len v prospech obyvateľa obydlia. V rámci realizácie HAP 2 a HAP 3 žiadateľ popisuje v ŽoNFP za akým účelom žiada o usporiadanie právnych vzťahov k pozemkom, ako realizácia projektu prispeje k zlepšeniu podmienok bývania MRK, aké opatrenia plánuje žiadateľ na „vysporiadanom“ území vykonať a pod.. Žiadateľ musí spĺňať podmienky 3D. Jedným z merateľných ukazovateľov cieľa projektu je počet domácností, ktorým sa zlepšili podmienky bývania, ako aj počet opatrení podporujúcich marginalizované rómske komunity, ktorý prijímateľ napĺňa počas udržateľnosti projektu. Úprava majetkovo právnych vzťahov bude osobitne upravená v zmluve o poskytnutí NFP.

25.) Čo s projektami, keď sme odstúpili od Zmluvy o NFP s tým, že už máme 1. fázu vyfakturovanú, budeme čakať, kým sa vrátia peniaze alebo môžeme podať žiadosť o NFP hneď?

Žiadatelia musia mať vysporiadané vzťahy v rámci minulého obdobia ale nič nebráni predloženiu žiadosti o NFP. V zmysle podmienok výzvy bude poskytovateľ v takýchto prípadoch overovať duplicitu financovania pred zaslaním návrhu na uzavretie zmluvy o poskytnutí NFP a návrh zmluvy zašle žiadateľovi:

26.) Čo v prípade, ak by došlo k prekryvu s opatrením Plánu obnovy a odolnosti SR „majetkové vysporiadanie so súkromnými vlastníkmi v chránených územiach“? Teoreticky by mohol taký prípad nastať, ak by šlo o územia v chránených oblastiach 3., 4., 5. stupňa ochrany území, a teda dvojitému financovaniu.

Nemôže dôjsť k prekryvu financovania, nakoľko v rámci  4. a 5. stupňa ochrany nie je možné vysporiadať pozemky, keďže ide o ochranu prírody a krajiny. 3. stupeň  - ide o ochranné pásmo v intra a extra viláne obce.

27.) Čo bude výstupom, konečnou fázou, keď sa skončí projekt?

Výstupom HAP 1 a HAP 4 budú „vysporiadané“ pozemky pod obydliami a zároveň v rámci celého osídlenia MRK na riešenie infraštruktúry. Na konci projektu pozemky pod osídlením, za ktoré vlastníci dostanú vyrovnanie v pozemkoch na účely vyrovnania alebo vyrovnanie v peniazoch, a pozemky pod osídlením, ktoré sú vo vlastníctve štátu okrem tých, ktoré môžu byť len vo vlastníctve štátu, alebo tých, ktoré sa nachádzajú v ochrannom pásme letísk, dráh alebo ciest, prejdú do vlastníctva obce. Následne obec nakladá s pozemkami v súlade so zmluvou o poskytnutí NFP a zákonom o pozemkových úpravách,  a to:

 

Výstupom HAP 2 a HAP 3 budú „vysporiadané“ pozemky v obvode projektu JPÚ, obec na týchto pozemkoch bude realizovať následné opatrenia v oblasti občianskej vybavenosti obce (kanalizácia, vodovod, prístupové komunikácie a pod.) a opatrenia smerujúce k legalizácii stavieb v prospech obyvateľov MRK, bytovú výstavbu v prospech obyvateľov MRK, ako aj ďalšie opatrenia spojené s výkonom verejných právomocí obce prispievajúce k zlepšeniu kvality života a integrácii MRK.

28.) Pri merateľnom ukazovateli PR061 Počet domácností, ktorým sa zlepšili, alebo ktorým sa vytvorili podmienky na zlepšenie hygienických štandardov bývania sa v Definičnej matici merateľného ukazovateľa projektu v bode 1.1 uvádza: Počet vysporiadaných pozemkov, v dôsledku čoho sa domácnostiam vytvorili podmienky na zlepšenie štandardov hygieny bývania. Ako hodnotu MU je potrebné uviesť počet domácností, ktorým sa zlepšili, alebo ktorým sa vytvorili podmienky na zlepšenie hygienických štandardov bývania alebo počet vysporiadaných pozemkov, v dôsledku čoho sa domácnostiam vytvorili podmienky na zlepšenie štandardov hygieny bývania?

Pri merateľnom ukazovateli PR061 Počet domácností, ktorým sa zlepšili, alebo ktorým sa vytvorili podmienky na zlepšenie hygienických štandardov bývania sa uvádza ako hodnota merateľného ukazovateľa počet vysporiadaných pozemkov.

29.) Ak je pri merateľnom ukazovateli PR126 Počet opatrení podporujúcich MRK výsledkom budúcich investičných aktivít realizovaných mimo osídlenia MRK stavebné povolenie na realizáciu stavby a zároveň sa dostane aj do fázy zápisu rozostavanej stavby v súbore popisných a geodetických informácií katastra nehnuteľností, prípadne neskôr, ešte v období udržateľnosti projektu sa dosiahne aj kolaudačné rozhodnutie, koľko opatrení/ akú hodnotu MU je potrebné vykázať?

Prijímateľ vyhodnocuje v tomto prípade len jednu fázu investičnej aktivity, ktorá sa viaže na vysporiadané územie a ktorá má pozitívny vplyv na kvalitu života a podporu inklúzie MRK. Ak je predmetom jedna investičná aktivita = opatrenie podporujúce MRK, pre tento prípad sa uvedie hodnota merateľného ukazovateľa: 1 opatrenie. Je dôležité, aby sa investičná aktivita dostala do jednej z uvedených fáz implementácie (projektová dokumentácia, stavebné povolenie, rozostavaná stavba, ukončená stavba, kolaudačné rozhodnutie).

Ak bude na vysporiadanom území riešených viacero investičných aktivít, napr. miestne komunikácie, bývanie, komunitné centrum a každý sa dostane do niektorej z uvedených fáz implementácie, v tomto prípade sa uvedie hodnota merateľného ukazovateľa: 3 opatrenia = investičné aktivity.

30.) V prípade, ak realizujeme hlavnú aktivitu projektu 4, teda tretiu fázu realizácie projektu JPÚ, aký termín máme zvoliť ako začiatok realizácie aktivít projektu?

Začiatok realizácie hlavnej aktivity projektu bude v tomto prípade nasledujúci pracovný deň po nadobudnutí právoplatnosti rozhodnutia okresného úradu – pozemkový a lesný odbor k ukončeniu 2. fázy projektu, ktorý ste implementovali v rámci výzvy OPLZ-PO5-2020-4 .

Poznámka: V prípade, ak na predmetnom rozhodnutí nemáte vyznačenú právoplatnosť, je potrebné požiadať príslušný okresný úrad, aby tak urobil. Uvedené rozhodnutie s vyznačenou právoplatnosťou následne zasielate ako prílohu ŽoNFP.

31.) V prípade, ak by nebolo dodržané percentuálne vymedzenie jednotlivých fáz projektu JPÚ ako je uvedené v P6_ŽoNFP_Rozpočet projektu, záložka Fin. limit JPÚ (napríklad projekt JPÚ bude tvoriť 39%, nie 40% a vykonanie projektu JPÚ bude 26%, nie 25%), má to nejaký vplyv na preplatenie výdavkov? Výdavok budeme žiadať preplatiť na základe ukončeného VO a uzatvorenej zmluvy, nie na základe finančných limitov.

Percentuálne rozdelenie na fázy sa viaže iba na činnosť projektanta a to na rozpočtovú položku „Spracovanie a vykonanie projektu“ (po aktivácii rezervy sa zmenou projektu môže navýšiť táto položka o výšku rezervy).

Percentuálne limity majú vplyv na preplatenie výdavkov v rámci podaných Žiadostí o platbu v čase. Pokiaľ si podá prijímateľ žiadosť o platbu po ukončení 1. fázy, bude mať z položky rozpočtu preplatenú sumu max. do výšky 1. fázy teda 35% výšky výdavkov v rozpočtovej položke. V prípade, ak dôjde k prekročeniu stanoveného % pre 1. fázu, prijímateľ môže požiadať o preplatenie zvyšnej % časti 1. fázy až po ukončení 2. fázy.

32.) Musia názvy položiek v predpokladaných etapách JPÚ identicky zodpovedať názvom etáp v rozpočte?

Tak ako uvádza samotné označenie, ide o „predpokladané etapy“. Rozsah a skladbu projektovej dokumentácie na vypracovanie a vykonanie projektu pozemkových úprav spolu s odôvodnením určuje okresný úrad pozemkový a správny odbor.

33.) Ako je definované „obydlie v obvode JPÚ“? Vychádza definícia „obydlia“ z nejakého právneho predpisu? Pri výpočte počtu obydlí v obvode JPÚ sa zarátavajú akékoľvek typy príbytkov alebo len stavby pevne spojené so zemou?

Definícia obydlia v osídlení MRK nemá svoje konkrétne legislatívne zakotvenie. Právny základ pojmu obydlia vychádza z čl. 21 Ústavy SR, v zmysle ktorého „Obydlie je nedotknuteľné. Nie je dovolené doň vstúpiť bez súhlasu toho, kto v ňom býva.“

Za účelom výpočtu finančného limitu rozpočtovej položky spracovania a vykonanie projektu JPÚ za I. obvod je možné zarátať okrem obydlí, ktoré spĺňajú charakter stavieb aj príbytky slúžiace na bývanie, bez ohľadu na to, či sú pevne spojené so zemou.

34.) Ako sa započítava vlastníctvo pozemkov v obvode JPÚ, ak má jeden vlastník vo svojom vlastníctve viacero pozemkov? Započítavajú sa vlastníci aj bez ohľadu na to, či sú zistení a či správu vykonáva za niekoľkých vlastníkov na jednom liste vlastníctva SPF?

Za účelom výpočtu výšky oprávnených výdavkov za spracovanie a vykonanie projektu JPÚ v prípade:

-              ak jeden vlastník má vo svojom vlastníctve viacero pozemkov, započítava sa len raz;

-              ak ide o nezistených vlastníkov, ktorých zastupuje SPF, ako vlastník sa započítava len SPF.

35.) Na proces realizácie JPÚ je nutná spoločnosť na geodetické služby s certifikátom a softvérom na JPÚ. Je nutné ju vyberať verejným obstarávaním? Je možné realizovať proces verejného obstarávania na geodetické služby spojené s JPÚ až po schválení ŽoNFP?

Ako Ďalšia skutočnosť týkajúca sa poskytovania NFP, pre všetky oprávnené aktivity, sa v predmetnej výzve v bode 3. Realizácia verejného obstarávania o. i. uvádza nasledovné:

„Žiadateľ/prijímateľ/partner je povinný zrealizovať verejné obstarávanie/obstarávanie na všetky zákazky v súlade s/so:

-      zákonom č. 343/2015 Z. z. z o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a

-      Príručkou pre žiadateľov/prijímateľov k procesu a kontrole verejného obstarávania/obstarávania“ (zverejnená na webovom sídle https://eurofondy.gov.sk/dokumenty-a-publikacie/metodicke-dokumenty/metodicke-dokumenty-cko/).

V zmysle podmienok Zmluvy o poskytnutí NFP je žiadateľ/prijímateľ/partner povinný začať verejné obstarávanie/obstarávanie na výber dodávateľa najneskôr do 3 mesiacov od nadobudnutia účinnosti Zmluvy o poskytnutí NFP alebo v predĺženej lehote po akceptovaní zmeny zo strany poskytovateľa.

36.) Sú náklady obce spojené s verejným obstarávaním aj oprávnenými nákladmi v rámci NFP?

Náklady spojené s verejným obstarávaním si žiadateľ môže uplatniť formou paušálnej sadzby na nepriame výdavky podľa článku 54 písm. a) NSU, a to vo výške 7 % podľa výšky oprávnených priamych nákladov.

37.) Na samotné sprocesovanie, podanie a prihlásenie do výzvy na projekt a jeho správne naplnenie pre oprávnenú obec je potrebný konzultant, ktorého si obec väčšinou zaobstará. Aké je postavenie konzultanta JPÚ? Zamestnáva ho obec, ktorá podáva projekt alebo geodetická firma, ktorá vykonáva odbornú činnosť a podáva samotné podklady?

Služby konzultanta súvisiace s procesom JPÚ obstaráva obec dodávateľsky v súlade so zákonom č. 343/2015 Z. z. z o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a Príručkou k procesu a kontrole verejného obstarávania/obstarávania.

Činnosť konzultanta JPÚ je oprávnená len v rámci realizácie HAP 1, HAP 2 a HAP 3, a to po podaní žiadosti o povolenie JPÚ na príslušný okresný úrad, pozemkový a lesný odbor až do začatia realizácie činnosti projektanta JPÚ.

38.) Je vyhotovenie žiadosti o NFP oprávneným výdavkom v rámci projektu JPÚ, ak áno, do akej výšky?

Vyhotovenie žiadosti o NFP je oprávneným výdavkom, zaraďuje sa do nepriamych výdavkov, ktoré si žiadateľ pokrýva paušálnou sadzbou, a to vo výške 7% podľa oprávnených priamych nákladov.

39.) Môže obec predávať pozemky pod obydlím obyvateľovi obydlia za cenu určenú aktuálnym znaleckým posudkom za podmienky, že budú dodržané všetky ustanovenia zmluvy o NFP?

Obec môže pozemky pod obydlím predávať obyvateľovi obydlia za cenu určenú aktuálnym znaleckým posudkom, pokiaľ bol tento predaj schválený obecným zastupiteľstvom a je v súlade so zásadami hospodárenia s majetkom obce, v súlade so zákonom č. 138/1991Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov a § 8g zákona č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách v znení neskorších predpisov a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi vzťahujúcimi sa k prevodu majetku (pozri aj odpoveď na otázku č. 15).

Zdroje, ktoré prijímateľ získa predajom alebo prenájmom vysporiadaných pozemkov použije v oblasti občianskej vybavenosti (kanalizácia, vodovod, prístupové komunikácie a pod.) na budovanie infraštruktúry na vysporiadanom území, resp. na výkon ďalších opatrení spojených s výkonom verejných právomocí, ktoré prispievajú k zlepšeniu kvality života a integrácii MRK, uvedené v ŽoNFP.