Výzva PSK-UV-007-2024-DV-EFRR Integrovaná výzva - Podpora investičných aktivít obcí (infraštruktúra)
Všeobecné otázky k výzve
1. Je potrebné v rámci výzvy riešiť aj ďalšie opatrenia alebo postačuje jedno? Je možné, aby žiadateľ predložil v rámci tejto výzvy viac žiadostí ?
Žiadateľ môže riešiť akékoľvek jedno opatrenie, alebo aj viacero opatrení. Ak sa rozhodne riešiť viacero opatrení, predkladá samostatnú žiadosť na každú oblasť (oblasti sú: A.Pitná voda a kanalizácia; B. Nakladanie s odpadmi; C. Miestne komunikácie; D. Projektová dokumentácia) a každý typ akcie (rôzne typy akcie sú iba v prípade oblasti A.Pitná voda a kanalizácia).
V rámci výzvy nie je obmedzený počet žiadostí, ktoré môže žiadateľ predložiť.
2. Ak žiadateľ plánuje predložiť viac projektov napr. 1 x na oblasť C a 1 x na oblasť D, načítava sa táto hodnota spolu na celkový počet MRK?
Pri rôznych oblastiach sa táto hodnota nesčítava.
3. Chceli by sme sa zapojiť do výzvy, pripravujeme projektovú dokumentáciu na výstavbu infraštruktúry a pozemky k stavebnému povoleniu. Musíme mať v čase podania žiadosti už vydané stavebné povolenie?
Výzva stanovuje Podmienku, že žiadateľ/partner je povinný disponovať právoplatným povolením na realizáciu projektu, vydaným príslušným povoľovacím orgánom (napr. stavebné povolenie), resp. iným povolením/vyjadrením v súlade s platnou právnou úpravou (napr. platné oznámenie k ohláseniu drobnej stavby), vrátane príslušnej projektovej dokumentácie.
Povolenie na realizáciu aktivít projektu žiadateľ predkladá spolu so žiadosťou o NFP. V prípade jeho nedoloženia bude žiadateľ vyzvaný na doplnenie tejto prílohy.
V Prílohe č. 2 výzvy je zároveň uvedená možnosť, že povolenie na realizáciu projektu môže nadobudnúť právoplatnosť aj po termíne predloženia ŽoNFP, avšak najneskôr ku dňu doplnenia chýbajúcich náležitostí ŽoNFP v rámci administratívneho overovania, na ktoré bude žiadateľ poskytovateľom vyzvaný.
Oznámenie stavebného úradu k ohláseniu uskutočnenia stavieb podľa § 55 ods. 2 stavebného zákona môže byť vydané aj po termíne predloženia ŽoNFP, avšak najneskôr ku dňu predloženia doplnenia chýbajúcich náležitostí ŽoNFP v rámci administratívneho overovania.
4. Je možné využiť financovanie projektu aj poskytnutím zálohy žiadateľovi?
V programovom období 2021 – 2027 je možné projekt financovať formou:
- zálohovej platby
- predfinancovania
- refundácie
alebo ich kombináciou.
Spôsob financovania projektu sa stanoví v Zmluve o poskytnutí nenávratného finančného príspevku (ďalej len „NFP“), a je možné o finančné prostriedky žiadať až po účinnosti tejto zmluvy.
Maximálna výška zálohovej platby je po začatí realizácie aktivít projektu a pred poskytnutím prvej zálohovej platby 40 % zo sumy NFP v prípade projektu s dĺžkou realizácie viac ako 12 mesiacov alebo 80 % zo sumy NFP v prípade projektu s dĺžkou realizácie do 12 mesiacov vrátane.
Pre podrobnejšie informácie dávame do pozornosti Príručku k finančnému riadeniu fondov EÚ na programové obdobie 2021 – 2027, najmä kapitolu 6.
Výdavok musí skutočne vzniknúť a byť uhradený prijímateľom pri vykonávaní projektu medzi 1. januárom 2021 a 31. decembrom 2029. Zároveň platí, že projekt nemôže byť fyzicky ukončený alebo sa plne realizoval ešte pred predložením žiadosti o NFP.
5. Môžeme v rámci 1 žiadosti žiadať finančné prostriedky na viac aktivít - voda a kanalizácia, nakladanie s odpadmi, miestne komunikácie, projektová dokumentácia ?
Nie, výzva umožňuje podať jednu žiadosť o NFP iba pre jednu oblasť výzvy a jeden typ akcie.
Napríklad:
V Prílohe č. 3 je uvedený Typ akcie „Výstavba stokovej siete a čistiarní odpadových vôd (ďalej len „ČOV“) v aglomeráciách s prítomnosťou MRK (podľa Atlasu rómskych komunít alebo jeho ekvivalentu) nad 2 000 EO v zmysle záväzkov SR voči EÚ (opatrenie 2.5.1)“. Žiadateľ môže predložiť jednu ŽoNFP na aktivity 2.5.1.1 aj 2.5.1.2. Nemôže v tejto ŽoNFP zahrnúť iné aktivity.
V prípade, ak obec potrebuje riešiť aj ďalšie oblasti, tak môže v rámci výzvy predkložiť samostatnú žiadosť o NFP na každú oblasť (viď. odpoveď k otázke č. 4)
6. V prílohe č. 9 Výzvy je uvedené nasledovné: "Stanovisko/ vyjadrenie Okresného úradu Odboru starostlivosti o životné́ prostredie o tom, že predmetná činnosť nepodlieha posudzovaniu vplyvov“ nie je právoplatným dokumentom na preukázanie danej podmienky. Predmetná podmienka predstavuje podmienku poskytnutia príspevku DNSH a vyžaduje si kvalifikované overenie príslušným útvarom MŽP SR." Je potrebné zo strany žiadateľa si vyžiadať overenie DNSH zo strany MŽP SR alebo k žiadosti v zmysle výzvy postačuje pripojiť vyjadrenie okresného úradu, prípade príslušného orgánu ochrany prírody a následne až pri odbornom posudzovaní žiadosti si sprostredkovateľkský orgán vyžiada vyjadrenie MŽP SR k DNSH?
Zo strany žiadateľa je potrebné vyjadrenie príslušného orgánu, a následne si poskytovateľ pri posudzovaní žiadosti o NFP vyžiada aj stanovisko MŽP SR.
Oblasť A PITNÁ VODA A KANALIZÁCIE
1. V prílohe č. 11 - Zoznam oprávnených žiadateľov pre oblasť A je uvedený zoznam všetkých obcí z Atlasu RK 2019, ako zistím, v rámci ktorého opatrenia je možné čerpať finančné prostriedky v rámci oblasti A?
V tabuľke je potrebné pozrieť si stĺpce O-T, v ktorých je možné vyfiltrovať si odpoveď áno.
Úlohou tabuľky je pomôcť obciam zaradiť sa do správnej skupiny obcí podľa opatrenia, typu akcie pre oblasť výzvy A. PITNÁ VODA A KANALIZÁCIE.
2. Obec, ktorá spadá do Atlasu rómskych komunít má pokrytie pitnou vodou a odkanalizované územie dostatočne, no už ide o staršie stavby, kde práve hrozí, že by región a obyvatelia (všetky skupiny) ostali bez prívodu pitnej vody, keby sa nerekonštruovali existujúce stavby (rozvody). Bude v pripravovanej výzve možnosť aj rekonštruovať/obnovovať existujúce stavby (pitná voda, kanalizácia)? Alebo pôjde len o výstavbu nových?
Rekonštrukcia nie je v rámci výzvy možná. Našou prioritou je riešiť lokality, kde voda a/alebo kanalizačná sieť nie je vôbec, alebo nemá dostatočnú kapacitu.
3. Je možné podať samostatnú žiadosť LEN na vybudovanie ČOV?
Áno.
4. Ako máme v prípade budovania ČOV počítať ekvivalentných obyvateľov, podľa ktorých sa stanovuje benchmark? Máme zámer vybudovať ČOV, kde je niekoľko domov (IBV), plánujeme materskú školu, bytovku a pokračovanie IBV. To znamená, že novovybudovaná ČOV bude dimenzovaná na existujúcich obyvateľov časti mesta, ale aj na tých budúcich a na materskú školu.
Pri stanovovaní kapacity ČOV projektant vychádza z výhľadového stavu, ktorý zohľadňuje nárast počtu obyvateľov a funkčnosť ČOV. Podľa prílohy 4 je uvedená poznámka: V prípade, ak ČOV je určená pre viacero obcí, za účelom výpočtu oprávnených výdavkov na ČOV, sa do benchmarku/finančného limitu započítava súčet ekvivalentných obyvateľov (EO) vzťahujúci sa na obec, ktorá podáva ŽoNFP. V prípade rekonštrukcie ČOV sa do výpočtu benchmarku/finančného limitu započítava súčet EO, o ktorý sa zvýši kapacita ČOV. V zmysle výzvy, ak aj susediaca obec spadá do oprávnených žiadateľov a zúčastní sa na projekte ako partner, tak je oprávnený celý výdavok.
Oblasť B NAKLADANIE S ODPADMI
1. Je oprávnený výdavok v rámci oblasti B aj rekonštrukcia už vybudovaného Zberného dvora za účelom zvýšenia kapacity ZD?
V rámci predmetnej výzvy rekonštrukcia už vybudovaných zberných dvorov nie je oprávneným výdavkom.
2. Je oprávnenou aktivitou v rámci tejto výzvy aj VYBUDOVANIE KOMPOSTÁRNE?
V zmysle prílohy č. 3 Špecifiká oprávnenosti aktivít, v rámci 2.6.2.2 Odstraňovanie nepriaznivých vplyvov na ŽP spôsobených nakladaním s odpadmi, nie je oprávnená aktivita VYBUDOVANIE KOMPOSTÁRNE.
3. Je oprávnenou aktivitou v rámci tejto výzvy aj VYBUDOVANIE MALEJ KOMPOSTÁRNE (+ nákup traktora, vlečky a mulčovača)? Pokiaľ áno, možno túto aktivitu zaradiť pod: 2.6.2.2 Odstraňovanie nepriaznivých vplyvov na ŽP spôsobených nakladaním s odpadmi?
V zmysle prílohy č. 3 Špecifiká oprávnenosti aktivít, v rámci 2.6.2.2 Odstraňovanie nepriaznivých vplyvov na ŽP spôsobených nakladaním s odpadmi, nie je oprávnená aktivita VYBUDOVANIE MALEJ KOMPOSTÁRNE (+ nákup traktora, vlečky a mulčovača).
Oprávnenými aktivitami sú iba tie, ktoré sú uvedené v opatrení 2.6.2.2.
4. Bude sa v rámci súčinnosti pri uzatváraní zmluvy o poskytnutí NFP preverovať vlastníctvo, resp. iný právny vzťah v zmysle Prílohy č. 14 k pozemku pri odstraňovaní nelegálnej skládky?
V prípade aktivity 2.6.2.2 - Odstraňovanie nepriaznivých vplyvov na ŽP spôsobených nakladaním s odpadmi vo výzvach PSK_UV_006_2024_DV_EFRR a PSK_UV_007_2024_DV_EFRR vo vzťahu k vysporiadaniu majetkovo – právnych vzťahov a jeho preukázaniu, nie je možný iný, ako Prílohou č. 14 predpokladaný postup a nie je možné udelenie akejkoľvek výnimky z tohto postupu.
V prípade preukazovania vysporiadania majetkovo – právnych vzťahov prostredníctvom alternatívy 2 až alternatívy 8 podľa Prílohy č. 14 výzvy, musí byť z takejto formy preukázania právneho vzťahu k nehnuteľnosti na ktorej, alebo prostredníctvom ktorej sa bude projekt realizovať, zrejmé, že tento právny vzťah (resp. súhlas) bude v trvaní minimálne 5 rokov po ukončení realizácie aktivít projektu, teda počas obdobia udržateľnosti projektu.
5. Sú oprávneným výdavkom aj polopodzemné kontajnery?
Nie, žiaden druh kontajnerov nie je ako výdavok vo vzťahu k budovaniu stojiska na zberné nádoby oprávnený. Zároveň ale platí, že na vybudovanom stojisku musia byť zberné nádoby na zmesový aj triedený odpad umiestnené.
6. Je možné realizovať ,,mobilné” kontajnerové stojiská?
Kontajnerové stojiská sú oprávnené v zmysle popisu v prílohe č. 4 výzvy: vybudovanie stojísk na umiestnenie zberných nádob na zmesový a triedený komunálny odpad, pozostávajúce zo spevnených plôch, prípadného oplotenia a zastrešenia.
7. Mesto by chcelo vybudovať stojiská nielen v oblasti osídlenia MRK, nakoľko aj napriek tomu, že sú koncetrované na jednej ulici (vo vnútri mesta), často sa nachádzajú aj v ostatných častiach mesta. Na týchto stojiskách by sme chceli umiestniť kontajnery na triedený zber komunálneho odpadu. Je možné realizovať zámer na celom území mesta, alebo iba na ulici, kde sa jedná o koncentráciu osídlenia MRK?
Stojiská môže vybudovať žiadateľ tak, aby zlepšil hygienické štandardy pre obyvateľov MRK, čo popíše vo Formulári žiadosti o NFP. Zberné nádoby (podľa § 81 ods. 5 zákona o odpadoch) sú oprávnené len pri budovaní zberných dvorov.
8. Mesto je zaradené do ARK2019, v súčasnosti nedisponuje súhlasom na prevádzkovanie zberného dvora, ani žiadny zberný dvor nemá vybudovaný/vo výstavbe, alebo skolaudovaný. Na území mesta sa však nachádzajú zberné dvory, ktoré však nevlastní mesto, t.j. žiadateľ. Tento zberný dvor by sa nachádzal v blízkosti mestskej oblasti, ktorá je osídlená MRK. Tento zberný dvor by bol určený všetkým obyvateľom mesta, teda aj blízkemu osídleniu MRK. Je takýto zámer oprávnený? Ak áno, ako ďaleko musí byť umiestnený tento zberný dvor - je určená nejaká vzdialenosť od osídlenia MRK?
Zámer je oprávnený, konkrétna vzdialenosť nie je určená. Žiadateľ si môže vybudovať zberný dvor za splnenia podmienok definovaných vo výzve, tak aby naplnil cieľ výzvy a požiadavky v Prílohe č. 7. Žiadateľ popíše vo Formulári žiadosti o NFP, akým spôsobom projektom zlepší situáciu obyvateľov MRK.
Oblasť C. MIESTNE KOMUNIKÁCIE
1. Musia naprojektované miestne komunikácie prepájať niektorú lokalitu MRK s infraštruktúrou obce?
Základnou podmienkou splnenia súladu projektu s princípmi 3D je zabezpečenie a/alebo zvýšenie mobility obyvateľstva MRK, bezpečnosti obyvateľov MRK, zlepšenie životných podmienok obyvateľov MRK, zabezpečenie spojenia osídlenia MRK s infraštruktúrou obce a tým zníženie segregácie a zlepšenie celkovej dostupnosti inštitúcií/služieb v obci pre obyvateľov MRK v zmysle aktuálnej prílohy 7 výzvy „Podmienky súladu projektu s princípmi 3D“ časť C. Podmienky súladu ŽoNFP/Projektu s princípmi 3D pre oblasť miestne komunikácie.
Žiadateľ musí popísať ako sa zlepší prístup MRK k službám, čiže musí to mať dopad na MRK.
2. Ako je potrebné vypočítať cieľovú hodnotu merateľného ukazovateľa PSKPRCR55 Používatelia novovybudovaných, rekonštruovaných, zlepšených alebo modernizovaných ciest za rok?
Hodnota sa počíta ako celkový počet osobokilometrov prejdených po novopostavených, zlepšených, rekonštruovaných alebo modernizovaných cestách z dôvodu podporovaného projektu.
Dosiahnutá hodnota sa odhaduje ex post na obdobie jedného roka po ukončení projektu.
Príklad výpočtu: Cesta, ktorá je výsledkom projektu, má dĺžku 0,5 km, prejde po nej tam a späť minimálne 150 obyvateľov denne. Hodnota ukazovateľa bude 0,5 km (dĺžka cesty) x 2 (tam aj späť) x 150 (obyvateľov) x 365 (dní v roku) = 54 750. Do tohto merateľného ukazovateľa sa počíta len dĺžka ciest (nie chodníkov).
3. Sú považované za oprávnený výdavok v rámci oprávnenej aktivity MIESTNE KOMUNIKÁCIE - rekonštrukcia chodníkov - aj rigoly (ak budú tvoriť súčasť realizovaného chodníku)?
Rigoly, ak budú súčasťou realizovaného chodníka, sú považované za oprávnené.
4. Súlad investície aj s výsledkom bezpečnostného auditu, ktorý sa vykonáva podľa
smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1936 alebo inšpekciu v zmysle
kdoplnení niektorých zákonov - KTO VYDÁVA TAKÉTO STANOVSKO?
smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1936 alebo inšpekciu v zmysle
kdoplnení niektorých zákonov - KTO VYDÁVA TAKÉTO STANOVSKO?
Súlad investície s výsledkom bezpečnostného auditu podľa uvedených smerníc a zákonov je súčasť stavebného povolenia. Pri projektovaní/realizovaní investície je potrebné dodržať tento súlad. Bez predmetného súladu by nemalo byť vydané stavebné povolenie.
Poskytovateľ overuje platnosť stavebného povolenia.
Pri investíciách bez potreby vydania stavebného povolenia je nutné prehlásenie/popis projektanta, že bezp. audit nie je v zmysle uvedených zákonov nutné vykonať.
5. Súlad projektu s cieľmi a opatreniami Nízkouhlíkovej stratégie SR 2030. Investície budú prispievať k podpore energeticky efektívnej osobnej dopravy prostredníctvom prípravy cestnej dopravnej infraštruktúry pre zavádzanie nabíjacej infraštruktúry pre elektrické vozidlá - je postačujúce, aby pre splnenie tejto podmienky projekt riešil prípravu pre nabíjaciu infraštruktúru oprávnené vybudovanie nabíjacej infraštruktúry pre elektrické vozidlá?
V prípade, že má samosprávny kraj/obec vypracovanú koncepciu elektromobility alebo obdobnú koncepciu pre vozidlá jazdiace na alternatívne palivá, je potrebné ju dodržať aj pri investíciách. Ak sa na daný úsek koncepcia elektromobility nevzťahuje, príp. nie je vôbec vypracovaná, v ŽoNFP sa to v popise projektu uvedie a tým je podmienka Nízkouhlíkovej stratégie splnená.
V prípade, že má samosprávny kraj/obec vypracovanú koncepciu elektromobility, adaptačné riešenia na zníženie klimatických rizík alebo obdobnú koncepciu pre vozidlá jazdiace na alternatívne palivá, je potrebné ju dodržať aj pri investíciách. Ak sa na daný úsek koncepcia elektromobility nevzťahuje, príp. nie je vôbec vypracovaná, v ŽoNFP sa to v popise projektu uvedie a tým je podmienka Nízkouhlíkovej stratégie/zníženie klimatických rizík splnená. Projektant musí skonštatovať, či daná investícia podlieha Nízkouhlíkovej stratégií, zákonu č.24/2006 Z.z., zákona č. 214/2021 Z.z., a teda či je potrebné pri projektovaní investície zaoberať sa aj touto možnosťou.
6. Ako určiť celkové oprávnené výdavky ak mesto/obec chce v rámci aktivity C realizovať 2 podaktivity a to výstavba miestnych komunikácii pre MRK a výstavba mimo osídlenia MRK:
a) Obe aktivity je možné spojiť v rámci 1 žiadosti?
b) Aké budú celkové oprávnene výdavky? Podľa prílohy 4, v tabuľke 11 je uvedené, že nad 700 obyvateľov MRK je max COV 1,5 mil. Aká bude výška COV, ak chceme realizovať obe aktivity? Súčet aktivít MRK a aktivít mimo osídlenia musí byť max 1,5 mil alebo 1,5 mil platí len pre MRK aktivity? V tom prípade by aktivity mimo osídlenia mohli byť tiež do 1,5 mil? Musí sa zachovať pomer 1:1 COV, čiže aktivity mimo osídlenia musia byť do max výšky MRK aktivít?
a) áno
b) Pre oblasť C) Miestne komunikácie sa pomer 1:1 neuplatňuje. Miestne komunikácie sa riadia podľa prílohy 7. Podmienky súladu projektu s princípmi 3D, oblasť C Miestne komunikácie.
Zároveň musí byť dodržané, že Maximálna výška príspevku na žiadateľa/partnera na jeden typ akcie: odvíja sa od počtu podporených osôb MRK, ktorým sa v dôsledku realizácie projektu zabezpečí prístup k zlepšeným podmienkam bývania prostredníctvom dopravnej infraštruktúry (Tabuľka 11)
Počet podporených osôb MRK[1], ktorým sa v dôsledku realizácie projektu zabezpečí prístup k zlepšeným podmienkam bývania prostredníctvom dopravnej infraštruktúry |
Maximálna výška COV /EUR s DPH/ |
menej ako 200 osôb MRK |
250 000,00 |
200 - 449 osôb MRK |
670 000,00 |
450 – 699 osôb MRK |
1 200 000,00 |
700 a viac osôb MRK |
|
Celkové oprávnené výdavky v predložených ŽoNFP nesmú presiahnuť sumu 1 500 000 EUR.
[1] V prípade, ak žiadateľ predkladá viac projektov v rámci výzvy v tom istom osídlení (podporené tie isté osoby MRK), pre posúdenie maximálnej výšky COV, sa do celkového počtu podporených osôb MRK počítajú tieto osoby iba raz. Nedochádza k ich spočítaniu, nakoľko sa jedná o tie isté osoby.
7. V oprávnených výdavkoch v časti "Pozemné komunikácie (cesty, chodníky) - novostavba, rekonštrukcia" - je potrebná podrobná projektová dokumentácia a preukázanie bezbariérovosti aj v prípade rekonštrukcie?
Projektová dokumentácia – áno, v zmysle prílohy výzvy 2 Podmienky poskytnutia príspevku a spôsob overenia, podmienka poskytnutia č.8 „Podmienka oprávnenosti aktivít projektu“ kde je uvedená forma preukázania splnenia PPP zo strany žiadateľa aj Projektová dokumentácia stavby (ak relevantné) a zároveň musí byť splnená aj podmienka poskytnutia príspevku č. 13 Podmienka mať povolenie na realizáciu aktivít projektu so zodpovedajúcimi prílohami.
Preukázanie bezbariérovosti – áno, je potrebné preukázanie., V zmysle prílohy 8 výzvy Kritéria pre výber projektov, Vylučujúce kritéria, otázka č. 1 sa projekt posudzuje z pohľadu či „navrhovaný projekt zabezpečuje a zohľadňuje prístupnosť pre osoby so zdravotným postihnutím“ a zároveň musí byť splnená podmienka, ktorá je uvedená vo Výzve „ďalšie skutočnosti“ t.j. Súlad s horizontálnymi princípmi: Gestor HP upozorňuje žiadateľa o NFP na povinnosť vyplnenia osobitného dokumentu = check listu/check listov, ktorý bude povinnou prílohou Príručky pre prijímateľa ako podklad pre kontrolu na mieste. Po podpise zmluvy o NFP bude prijímateľ povinný vypracovať príslušný check list s poradovým číslom a názvom: 9. CHECKLIST - VYHLÁSENIE O BEZBARIÉROVEJ PRÍSTUPNOSTI - MIESTNE KOMUNIKÁCIE A CESTY II. A III. TRIEDY.
8. Je možné podať žiadosť na viacero ciest v rôznych častiach mesta?
Áno, za účelom zlepšenia prístupu a využívania základnej technickej infraštruktúry a občianskej vybavenosti pre obyvateľov obcí z Atlasu rómskych komunít 2019 alebo jeho následných ekvivalentov (ďalej aj „ARK2019“) najmä pre obyvateľov osídlení MRK. Zároveň v zmysle prílohy 7 výzvy „Podmienky súladu projektu s princípmi 3D“ časť C. Podmienky súladu ŽoNFP/Projektu s princípmi 3D pre oblasť miestne komunikácie je uvedené:
Základnou podmienkou splnenia súladu projektu s princípmi 3D je zabezpečenie a/alebo zvýšenie mobility obyvateľstva MRK, bezpečnosti obyvateľov MRK, zlepšenie životných podmienok obyvateľov MRK, zabezpečenie spojenia osídlenia MRK s infraštruktúrou obce (pozemnou komunikáciou) a tým zníženie segregácie a zlepšenie celkovej dostupnosti obyvateľov MRK k inštitúciám/službám (viď príloha 7).
Oblasť D. PROJEKTOVÁ DOKUMENTÁCIA
1. Je možné realizovať aj aktualizáciu projektovej dokumentácie, prípadne jej dopracovanie? Konkrétne ide o kanalizáciu, ktorú potrebujeme rozšíriť a vzhľadom na zmeny po inej výstavbe v obci je potrebná tiež úprava už existujúcej PD?
Áno je to možné. Podmienka je, aby nebola projektová dokumentácia ukončená, t.j projektová dokumentácia /PD/ nesmie byť vyfakturovaná, t.j. odovzdaná hotová PD objednávateľovi stavby. V tomto prípade nesmie byť ukončená aktualizácia PD.
2. Pri oblasti D) projektová dokumentácia sa uvádza nasledovné : „Žiadateľ sa zároveň zaväzuje použiť projektovú dokumentáciu do 5 rokov od ukončenia realizácie projektu (v rámci obdobia udržateľnosti).“
Čo konkrétne znamená slovíčko „použiť“? .....
- bude podmienka splnená, ak sa PD použije na vyžiadanie stavebného povolenia ? ..
- bude podmienka splnená ak sa PD použije v rámci verejného obstarávania ? ...
Pri oblasti D) projektová dokumentácia sa uvádza nasledovné: Za použitie dokumentácie sa považuje minimálne využitie projektovej dokumentácie vytvorenej v rámci projektu na predloženie žiadostí o financovanie z fondov EÚ alebo z iných zdrojov. Inými zdrojmi sa rozumie napr. Environmentálny fond a iné dotačné schémy. „Žiadateľ sa zároveň zaväzuje použiť projektovú dokumentáciu do 5 rokov od ukončenia realizácie projektu (v rámci obdobia udržateľnosti).“
3. Je možné v rámci 1 žiadosti v oblasti - "Projektová dokumentácia" žiadať finančné prostriedky aj na sociálne bývanie a aj na rozšírenie školy?
Vo výzve je zadefinovaná hlavná aktivita 4.3.4 Prípravná a projektová dokumentácia stavby, ktorá zahŕňa oprávnené aktivity spojené s vypracovaním prípravnej a projektovej dokumentácie pre oblasti stanovené výzvou A.PITNÁ VODA, KANALIZÁCIE,) a projekty sociálneho nájomného bývania.
Z uvedeného dôvodu nie je možné žiadať finančné prostriedky na projektovú dokumentáciu na rozšírenie školy.
4. Pri žiadosti na kanalizáciu má obec 2 osobitne projektové dokumentácie na 2 úseky kanalizácie v obci. Je možné tieto 2 úseky podať ako jednu spoločnú žiadosť, alebo je potrebné podať 2 žiadosti na každú časť osobitne?
Je možné podať obidva úseky s 2 projektovými dokumentáciami v 1 ŽoNFP. Je však potrebné, aby obidva úseky boli v súlade s 3D princípom.
5. Môže v rámci Integrovanej výzvy požiadať o dotáciu aj na viacero projektových dokumentácií?
Áno môže, avšak za dodržania podmienok stanovených vo výzve pre oblasť D Projektová dokumentácia. Projektová dokumentácia musí súvisieť s oblasťami A.PITNÁ VODA, KANALIZÁCIE a zároveň môže byť vypracovaná aj pre výstavbu sociálneho nájomného bývania, na ktorú bude následne vyhlásená samostatná výzva.
Výsledkom projektu budú vypracované projektové dokumentácie, ktoré musí žiadateľ v rámci obdobia udržateľnosti (do 5 rokov od ukončenia projektu) použiť, či už v rámci integrovanej výzvy alebo iných výziev, grantových schém a pod..
6. Pripravujeme ŽoNFP na projektovú dokumentáciu. Týka sa nás merateľný ukazovateľ PSKPSRI08 Počet domácností, ktorým sa zlepšili, alebo ktorým sa vytvorili podmienky na zlepšenie hygienických štandardov bývania? Ak áno, čo sa ním rozumie a ako ho treba určiť?
Áno, tento merateľný ukazovateľ sa vás týka (každý projekt musí mať minimálne jeden výstupový a jeden výsledkový merateľný ukazovateľ). Určíte ho ako počet domácností, ktorým sa vypracovaním projektovej dokumentácie vytvoria podmienky na zlepšenie hygienických štandardov bývania. Napr. budete pripravovať projektovú dokumentáciu na kanalizáciu a v rámci tejto PD sa plánuje pripojiť na kanalizáciu 100 obydlí (domácností). Hodnota vášho ukazovateľa bude teda 100.
7. Pripravujeme projektovú dokumentáciu na prístup k vode v časti obce, ktorú obývajú obyvatelia MRK, ale aj pre vodu v oblasti, kde nie sú obyvatelia MRK. Je oprávnená hodnota celej projektovej dokumentácie?
V prípade, ak má žiadateľ projektovú dokumentáciu /PD/ aj na časti mimo MRK, oprávnená je pomerná časť týkajúca sa MRK ako aj časť PD mimo územia MRK v pomere 1:1. Príklad: obec má zámer naprojektovať PD pre vodu do časti kde žijú MRK v dĺžke 500m. Celkovo je kanalizácia projektovaná v dĺžke 2000m. Oprávnené je možné uznať oprávnené náklady na polovicu PD, t.j. 500 m pre časť, kde žijú MRK + 500m pre oblasť mimo MRK (pomer 1:1). Zvyšná hodnota PD v dĺžke 1000m nie je oprávnená. Pomer hodnoty PD sa dá do pomeru s ukazovateľom, ktorým je možné určiť rozdelenie pomeru medzi oblasť MRK a mimo MRK (napr. dĺžkový meter).
Benchmarky a finančné limity
1. Pri jednotlivých aktivitách sú určené benchmarky a následne finančne limity (1.25xbenchmark). Finančný limit je určený pre výhradne stavebné práce, alebo už ma zahŕňať aj výdavky na stavebný dozor, projektovú dokumentáciu a manažment?
Finančný limit vzťahujúci sa k stavebným prácam vychádza z benchmarkov. Benchmark je stanovený iba na stavebné práce. Čiže výška stavebných prác bude 1 hodnota (podľa benchmarku, príp. finančného limitu). Podľa výšky stavebných prác si vypočítate finančný limit na stavebný dozor (2.hodnota), projektovú dokumentáciu (3.hodnota) a paušálnu sadzbu na nepriame výdavky, ktorých súčasťou je aj manažment (4.hodnota), rezerva na nepredvídané výdavky (5.hodnota) – podľa relevantnosti. Každá kategória oprávnených výdavkov bude mať vlastnú hodnotu, následne sa sčítajú a súčet tvorí hodnotu celkových oprávnených výdavkov.
2. V zmysle Prílohy č.4 Výzvy - Zoznam oprávnených výdavkov je v rámci Tabuľky č.8 Benchmarky a finančné limity uvedená maximálna výška oprávnených výdavkov pre danú aktivitu na 100 000 EUR, avšak z uvedeného nie je zrejmé, či sa jedná o sumu s DPH, resp. bez DPH.
Všetky uvedené sumy v benchmarkoch sú uvádzané vrátane DPH.
Modelový príklad výpočtu celkových výdavkov
Modelový príklad výpočtu celkových výdavkov:
Obec má 550 MRK, podporených MRK v rámci výzvy je 300. Výdavky na stavebné práce na kanalizáciu pre MRK sú vo výške 1 320 000 € (s DPH) Výpočet: - podľa počtu podporených MRK môžu byť maximálne celkové oprávnené výdavky vo výške 1 400 000 € s DPH - výdavky na stavebné práce sú vo výške 1 320 tis. – 20 % (DPH) = 1 100 tis. € bez DPH - prijímateľ si môže uplatniť výdavky na:
Celkové priame výdavky sú súčet vyššie uvedených súm vyššie t.j. 128 700 (t.j. 47 300+15 400+66 000) + 1 320 tis. = 1 448 700 € s DPH
Celkové výdavky budú vo výške 1 448 700 + 58 974 = 1 507 674 s DPH, čo nie je v limite do 1 400 000 s DPH, teda 107 674 € (1 507 674 -1 400 000) budú neoprávnené. Pri potrebe zníženia výdavkov v rozpočte si môže žiadateľ ponížiť iba jednotlivé priame výdavky, nie je možné znižovať paušálnu sadzbu (tá je počítaná automaticky z celkových priamych výdavkov). |
Všeobecné informácie k ITMS21+
1. časť 13. Identifikácia rizík a prostriedky na ich elimináciu, v systéme ITMS21+ vypisuje hlášku: „Sekcia nie je relevantná pre programovú štruktúru priradenú k Žiadosti o nenávratný finančný príspevok.“
Uvedené chybové hlášky sa zobrazujú z dôvodu, že nemáte priradenú hlavnú aktivitu projektu. Ako sa píše v chybovej hláške, nie je zadefinovaná hlavná aktivita v sekcii 9. Je teda potrebné vytvoriť aktivitu v sekcií 9. Harmonogram realizácie aktivít.
2. Nie je možné priradiť k žiadosti o NFP založené verejné obstarávanie v ITMS.
Tak ako sa píše v hláške pri pokuse priradiť VO v ŽoNFP:
"V prípade, ak Vami hľadané verejné obstarávanie nie je zobrazené v zozname, je potrebné si ho zaevidovať v evidencii Verejných obstarávaní a predložiť ho na riadiaci orgán."
Ak máte VO zaevidované vľavo v menu v časti Verejné obstarávanie, tak je potrebné VO predložiť na riadiaci orgán - Skontrolujete si v základných údajoch stav VO - Pripravované (nakoľko ešte nie je zrealizované) a potom v detaile VO --> kliknete na tlačidlo Predložiť --> "Naozaj chcete predložiť verejné obstarávanie?" - Áno --> VÝBER MOŽNOSTI PREDLOŽIŤ VEREJNÉ OBSTARÁVANIE - Ďalej --> VÝBER RELEVANTNÝCH PROGRAMOV A SUBJEKTOV - vyberiete operačný program, za ktorý je ZoNFP vytvorená --> po priradení nabehnete myšou na operačný program a na konci riadku tlačidlo + Priradiť subjekt --> vyberiete subjekt --> kliknete Ďalej --> VÝBER ŽONFP - v tomto kroku nevyberiete nič a kliknete Ďalej --> VÝBER PROJEKTOV - v tomto kroku nevyberiete nič a kliknete Dokončiť
Následne sa vrátite do ŽoNFP a v časti 12. Verejné obstarávanie kliknete na +Priradiť a systém Vám ponúkne na výber predložené VO.