Preskočiť na obsah

Informácie o národnom projekte

Úrad splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity (ÚSVRK) , začal realizovať národný projekt Komplexný systém podpory marginalizovaných rómskych komunít prostredníctvom misijno-pastoračných centier, ktorý sa inovatívnym prístupom snaží riešiť problém sociálneho vylúčenia. Opiera sa o viac ako 30 ročnú prax misijno-pastoračnej práce (ďalej len “MPP”) v marginalizovaných rómskych komunitách (ďalej len „MRK“). Spôsob realizácie hlavného cieľa národného projektu cez aktivizáciu členov MRK a ich integrálny osobnostný rozvoj, s využitím siete misijno-pastoračných centier (ďalej len„MPSC“) a práce pastoračných asistentov, pracovníkov a koordinátorov, je unikátny prístup, ktorého dlhodobým cieľom je, aby bolo čo najviac jednotlivcov schopných (bez externej pomoci) postarať sa o seba, svoje rodiny a zapájať sa do života spoločnosti.

Trvanie projektu: 07/2025- 02/2028

Celkový rozpočet:  5 279 909,64 €

Oprávnenými užívateľmi sú Slovenská katolícka Charita (ďalej len SKCH) a jej registrovaní členovia – arcidiecézne, diecézne alebo eparchiálne/gréckokatolícke charity.

ITMS kód projektu: 401406C459


Miesto realizácie projektu:  Trnavský, Nitriansky a Trenčiansky samosprávny kraj, Žilinský a Banskobystrický samosprávny kraj, Prešovský a Košický samosprávny kraj.

Cieľové skupiny projektu:

Vychádzajúc z vyššie zadefinovanej oprávnenej cieľovej skupiny, ako aj z cieľov projektu, sú aktivity projektu zamerané konkrétne na:


Hlavná aktivita projektu:

Systematické iniciovanie pozitívnej osobnostnej zmeny a podpora aktivizácie členov MRK prostredníctvom výkonu inovačnej aktivity MPP, ktorej dôsledkom je inklúzia Rómov do spoločnosti a rozvoj rómskych komunít, sa bude realizovať prostredníctvom 3 rámcových oblastí MPP.

Rámcové oblasti hlavnej aktivity - misijno-pastoračnej práce:

  1. Činnosti zamerané na jednotlivcov
  2. Činnosti zamerané na skupiny
  3. Činnosti zamerané na komunity

Aktivity projektu:

1. Činnosti zamerané na jednotlivcov

1.1 Nasmerovanie (distribúcia) adresátov k odborníkom

Cieľ: Nasmerovanie adresátov k odborníkom podľa ich individuálnych špecifických potrieb, ich prepájanie s inými realizovanými projektmi a službami v regióne.

Spôsob realizácie: Ak sa pri aktivitách pastoračnej práce identifikuje konkrétny problém vyžadujúci odbornú intervenciu, pastoračný pracovník distribuuje tohto jednotlivca (príp. rodinu) odborníkovi resp. prizve do spolupráce príslušného odborníka (napr. terénny sociálny pracovník, komunitný pracovník, zdravotný asistent, …). Pastoračný pracovník v lokalite, v ktorej vykonáva MPP, spolupracuje s odborníkmi v danej lokalite. Distribúciu členov MRK realizuje na základe individuálneho sprevádzania, podporou aktivizácie a participácie jednotlivca a to nielen na riešení problému, ale na aktívnom odstraňovaní príčin(y).

Výstupy: zrealizovaný kontakt s odborníkom v konkrétnej oblasti pre sprostredkovanie odbornej intervencie podľa potrieb člena MRK.

1.2. Mentoring a doučovanie

Cieľ: Cieľom je podporiť členov MRK v dosahovaní lepších školských výsledkov, čo im pomáha získať lepšie šance na vzdelanie a zamestnanie a inklúzia v oblasti vzdelávania - dokončenie ZŠ, SŠ, motivácia k vyššiemu vzdelaniu i individuálny osobnostný rozvoj.

Spôsob realizácie: Mentoring a doučovanie sú zamerané na pomoc deťom a mladým ľuďom z MRK, ktorí majú slabé výsledky v škole. Osobná podpora prostredníctvom mentoringu sa deje cez personálny vzťah pastoračného pracovníka a mentorovaného (tento vzťah je systematickou súčasťou väčšiny realizovaných aktivít projektu a činnosti MPSC).  Zároveň pastoračný pracovník adresátovi pomáha v zorientovaní sa vo vlastnej realite a napĺňaní svojich základných potrieb, či odstraňovaní prekážok v tomto úsilí, vychádzajúc z potreby členov MRK mať vo svojom živote stabilne prítomnú zrelú osobu.

Definovanie vzdelávacích oblastí a nastavenie časového intervalu doučovaní je výsostne prispôsobené konkrétnym individuálnym potrebám žiakov a študentov. Okrem základným školských predmetov, kde žiaci a študenti zaostávajú (čítanie, písanie, matematika, atď.) využívame aj metódu Feuersteinovho inštrumentálneho uvedomovania na individuálnej aj skupinovej úrovni. Bazálnou potrebou týchto žiakov a študentov z MRK je vytváranie vhodného prostredia a pomôcok pre prípravu na vyučovanie (čisté, bezpečné, tiché, stabilné prostredie bez rušenia inými elementmi, vplyvmi a jednotlivcami; s individuálnym prístupom mentora).

Výstupy: zrealizované mentoringové stretnutia; zrealizované doučovania.

1.3 Osobné sprevádzanie

Cieľ: Cieľom je okrem iného postupné a dlhodobé budovanie osobného vzťahu člena MRK s pastoračným pracovníkom - so zrelou stabilne prítomnou osobou a tiež pozývanie do spolupráce na činnosti v MPSC.

Spôsob realizácie: Ide o kľúčovú aktivitu, ktorá poskytuje účastníkom osobnú podporu. Pastorační pracovníci sprevádzajú jednotlivcov z MRK a pomáhajú im v oblasti sebapoznania a objavovaní sebahodnoty i otvárať ich osobné problémy a výzvy.

Výstupy: zrealizovaný osobný kontakt pastoračného pracovníka s členom MRK; vytvorenie podmienok pre dlhodobé budovanie recipročného osobného vzťahu.

1.4 Duchovné sprevádzanie

Cieľ: Motivácia jednotlivca v osobnostnom integrálnom raste a pomoc jednotlivcom v zlepšovaní vlastného života na praktickej i duchovnej úrovni.

Spôsob realizácie: Duchovné sprevádzanie zahŕňa pravidelné rozhovory tak, aby motivovali jednotlivca v osobnostnom integrálnom raste. Predchádza tomu postupné vzájomné spoznávanie a budovanie obojstrannej dôvery. Pomáhame adresátovi v oblasti hľadania zmyslu života, poskytujeme podporu pri preberaní zodpovednosti za svoj život, napomáhame k prehlbovaniu sebapoznania a sebaprijatia a osobnému dozrievaniu vo vzťahoch.

Výstupy: zrealizovaný osobný kontakt pastoračného pracovníka s členom MRK; vytvorenie podmienok pre integrálny rast.

2. Činnosti zamerané na skupiny 

2.1 Realizácia formačných stretnutí rovesníckych skupín

Cieľ: ide o kľúčovú aktivitu projektu, keďže najčastejším spôsobom vstupu cieľovej skupiny do aktivity sú nízkoprahové aktivity. Cieľom týchto stretnutí je podpora mladých a dospelých v ich integrálnom raste (charakterový, osobnostný, duchovný rozvoj). Zámerom je vytvorenie kvalitatívne hlbších vzťahov medzi účastníkmi (vrátane pastoračných pracovníkov) pomocou reflexie a zamýšľania sa nad zažitým, prehlbovanie sebapoznania a získavanie sebahodnoty. Tým je podporovaný proces vnútornej transformácie a tiež sú účastníkom poskytnuté vedomosti a nástroje na zlepšenie orientácie vo vlastnom živote a zvládanie každodenných výziev.

Spôsob realizácie: Stretnutia sú organizované na týždennej alebo mesačnej báze pre skupiny 5-15 členov MRK v podobnom veku, vedú ich spravidla 2 osoby (pastoračný asistent, pracovník alebo koordinátor a dobrovoľník) a trvajú cca 1,5 – 2 hod. Obsah, na základe ročného výchovno-vzdelávacieho plánu podľa metodík výchovných programov (napr.: Cesty zrenia a i.), pripravujú  pastoračný asistent, pracovník alebo koordinátor a dobrovoľník s podporou odborných pracovníkov MPSC. Vo formačných stretnutiach rovesníckych skupín je zahrnutá vzdelávacia, výchovná, duchovná i športová časť. Aktivita je realizovaná celoročne.

Prístupy, ktoré sú používané a sú pre túto činnosť charakteristické, sú predovšetkým partnerský, kooperatívny, koučovací, preventívny, holistický, podporný, sprevádzajúci a výchovný.

Využívané sú predovšetkým metódy neformálneho vzdelávania, napr. rolová hra, moderovaná diskusia, skupinová práca, brainstorming, lámač ľadov, sebareflexia, prezentácia, prípadové štúdie.

Príklad cieľov stretnutí rovesníckych skupín v jednotlivých oblastiach:

• Intrapersonálno-rozvojová: Podporovať rozvoj kritického myslenia, finančnej gramotnosti, digitálnych kompetencií, schopnosť kultivovaného dialógu, asertívnosti, rešpektu voči iným, sebaovládania, schopnosť znášať ťažkosti, nepohodu.

• Duchovno-konfesijná: Viesť k zvýšeniu schopnosti kultivovať svedomie, hodnotový rámec, morálne konanie, cnosti. Prispieť k interiorizácií hodnôt, k zosúladeniu uvažovania a konania, k rozvoju náboženských kompetencií.

• Interpersonálno-sociálnej dimenzii: Prispievať k rozvoju komunikačných zručností a schopnosti empatického správania. Zlepšovať zručnosť prezentácie svojich hodnôt aj v novom prostredí. Prebúdzať schopnosť konať prosociálne, altruisticky a solidárne.

Výstupy: zrealizované stretnutia; zrealizované (aj pobytové) stretnutia mimo komunitu.

2.2 Podpora a rozvoj talentov

Cieľ: Cieľom je podchytenie a rozvoj talentov cez organizované činnosti. Je prispôsobené záujmom a potrebám účastníkov ako aj potrebám MPSC a komunity.

Spôsob realizácie: Často sa jedná o aktivity zamerané na hudbu, šport, tanec alebo výtvarné umenie. Poskytuje nielen zmysluplné trávenie voľného času, ale aj rozvoj ich talentov a schopností. Tieto aktivity slúžia aj ako prostriedok na vytváranie vzťahov medzi účastníkmi a pastoračnými pracovníkmi, a poskytujú možnosť prirodzene zapojiť duchovné a hodnotové témy do bežného života.

• Pre deti a mladých je ponuka pre rozvoj talentu vytvorená primárne ako prostriedok k následnej formácii v dobrovoľníctve a službe svojej komunite - synergia s činnosťou 2.3 cez využitie talentu pre dobrovoľnícku službu.

• Pre dospelých je ponuka vytvorená cielene pre participáciu na činnosti MPSC a zároveň aj ako prostriedok budovania pracovných zručností (napr. herec, režisér, člen realizačného tímu hudobných a modlitebných stretnutí, asistent učiteľa, asistent trénera, mentor hry na hudobný nástroj atď.).

Výstupy: zrealizované stretnutia zamerané na rozvoj konkrétnych talentov.

2.3 Príprava, výchova a následná formácia dobrovoľníkov a pastoračných pracovníkov

Cieľ: Príprava dobrovoľníkov a pracovníkov, ktorí budú schopní dlhodobo podporovať komunitu v jej rozvoji a inklúzii do spoločnosti prostredníctvom aktivít prispievajúcich k desegregácii, vzájomnému učeniu sa a k súdržnosti; zabezpečenie kontinuálneho profesionálneho a osobnostného rozvoja pastoračných asistentov, pracovníkov a koordinátorov a dobrovoľníkov - rozvoj ich pracovných zručností pre uplatnenie sa na voľnom pracovnom trhu; zapojenie jednotlivcov z majoritného prostredia do dobrovoľníckej služby v prostredí MRK.

Spôsob realizácie: Ľudské zdroje v teréne sú najdôležitejšou výkonnostnou zložkou a kľúčovým nástrojom projektu. Ich cielená kontinuálna príprava, osobnostný a profesionálny rozvoj je jedným zo špecifických činností projektu. Na výber ľudských zdrojov v teréne sa kladie veľký dôraz od začiatku projektu a počas celého obdobia realizácie.

Ich príprava sa realizuje formou individuálneho sprevádzania a skupinových formačných a vzdelávacích aktivít. Táto oblasť zahŕňa školenia, rozvoj odborných zručností a osobnej zrelosti, duchovnú formáciu a praktickú prípravu, vrátane spoločnej reflexie realizovaných aktivít a sprevádzanie pri postupnom preberaní zodpovednosti za zverenú činnosť/aktivitu tak, aby títo pracovníci mohli efektívne pracovať v komunite. Okrem systematickej práce s dobrovoľníkmi z MRK, MPSC oslovujú na stredných školách a v iných organizáciách mladých ľudí z majority s ponukou dobrovoľníctva.

Výstupy: zrealizované formačné programy pre dobrovoľníkov; certifikát; podklady k téme vzdelávania personálu MPSC do návrhu štandardov činnosti MPSC.

2.4 Aktivity mimo MRK a spoločné aktivity s majoritou

Cieľ: V spoločných aktivitách s majoritou ide predovšetkým o vytiahnutie členov MRK z toxického segregovaného prostredia, búranie vzájomných predsudkov, integráciu členov MRK a prepájanie kultúr minority a majority. Takéto aktivity mávajú formu externých vzdelávacích kurzov, spoločných výletov, pobytových podujatí, účasť na organizovaných podujatiach iných centier a inštitúcií a pod.

Spôsob realizácie: MPSC organizujú integračné aktivity, ktoré sa odohrávajú mimo bežného prostredia MRK. Patria sem výlety, tábory, výchovno-vzdelávacie a pracovné a iné workshopy, rôzne kultúrne a duchovné podujatia cielené na skupiny členov MRK. Tieto integračné aktivity poskytujú účastníkom príležitosť zažiť niečo nové, vyjsť z každodennej rutiny a prehĺbiť svoje vzťahy s ostatnými účastníkmi a vytvárať nové vzťahy mimo MRK. Takéto podujatia majú aj duchovný rozmer, pretože často zahŕňajú reflexiu, zamyslenia alebo diskusie o hodnotách, ktoré účastníkom pomáhajú rásť duchovne a emocionálne.

Systematickejšie sa ciele aktivity dosahujú v cielených aktivitách ako je napr. spolupráca so školami v oblasti praxe študentov v MPSC. Príkladom MPSC, ktorého hlavným rámcom činnosti je prepájanie s majoritou, je dievčenské kolégium Marie Romero, v ktorom sú vyššie uvedené aktivity projektu realizované v rómsko-slovenskej skupine študentiek SŠ a VŠ.

Výstupy: zrealizované podujatia.

3. Činnosti zamerané na komunity

3.1 Oslovovanie a zachytávanie adresátov cez cielené nízkoprahové aktivity

Cieľ: Cieľom je vytvoriť bezpečné prostredie cez vzájomné spoznávanie, rešpekt a dôveru, kde môžu účastníci získať prvé pozitívne skúsenosti s pastoračnými pracovníkmi a ponukou zapojenia sa do ďalších činností MPSC.

Spôsob realizácie: Aktivity prvého kontaktu s komunitou realizujeme formou nízkoprahových aktivít. Ide o vyhľadávanie a zasiahnutie členov MRK v ich prirodzenom prostredí a pozvanie k účasti na aktivitách, ktoré si nevyžadujú veľké záväzky alebo zodpovednosť od účastníkov. Často sa konajú v prostredí ulice alebo na miestach, kde sa zhromažďujú členovia MRK. Ide o jednoduché hry, súťaže a činnosti primerané veku a schopnostiam detí.

Cieľovú skupinu mladých ľudí v MRK oslovujeme ponukou širokej škály športových a voľnočasových aktivít ako sú napríklad: športové predpoludnie/popoludnie a zápasy, tvorivé dielne, športové a kultúrne podujatia, cielene prepojené s ponukou zapojiť sa do pravidelných aktivít príslušného MPSC. Vytvárajú sa tak podmienky na zmysluplnejšie trávenie voľného času detí a mladých, ktorých domovom je ulica; výchova k rešpektovaniu pravidiel a oslovovanie detí a mládeže pripravených pre systematické aktivity.

Cieľovú skupinu dospelých obyvateľov MRK oslovujeme hlavne formou hudobných stretnutí spojených s duchovnou aktivitou. Tie zvyčajne pozostávajú z hudobného predstavenia gospelových kapiel, z príhovorov ľudí, ktorí prešli osobnou zmenou a tiež priestoru pre osobné rozhovory.

Zvyčajnou nadväzujúcou aktivitou týchto stretnutí sú návštevy v rodinách/domácnostiach v danej lokalite a vytváranie osobných vzťahov s členmi MRK na báze osobných svedectiev a povzbudenia. Táto aktivita sa v prípade iniciačnej fázy práce v konkrétnej lokalite používa formou pravidelnej činnosti pre podnietenie záujmu o osobnostný rozvoj a účasť na živote spoločenstva.

Výstupy: zrealizované stretnutie, zrealizovaný kontakt.

3.2 Púte

Cieľ: Cieľmi aktivity sú oslovovanie, prvotný kontakt s členmi MRK, nadväzovanie bližšieho vzťahu s členmi komunity a zároveň aktivita slúži ako súčasť formácie už aktívnych členov MPSC.

Spôsob realizácie: Ide o prípravu, realizáciu podujatí a účasť komunity (aj z) MRK na organizovaných pútiach s pripraveným kultúrnym a duchovným programom a prípadnou možnosťou zapojenia a prezentácie jednotlivých MPSC. Program zvyčajne obnáša: vystúpenia gospelových skupín, priestor pre reflexiu vlastného života cez osobné svedectvá a príbehy s morálnym ponaučením, účasť na duchovnom programe, budovanie spoločenstva. Organizáciou a realizáciou pútnických aktivít vzniká priestor pre destigmatizáciu, desegregáciu a obojsmerné búranie predsudkov cez vzájomné spoznávanie minority a majority ako rovnocenných aktívnych účastníkov. Programy pútí už svojím obsahom prirodzene vytvárajú atmosféru prijatia každého účastníka púte bez rozdielu.

Výstupy: zrealizované aktivity.

3.3 Rómska kultúra ako nástroj nadobúdania sebahodnoty

Cieľ: Cieľom je vytvorenie bázy pre zapojenie pravidelných účastníkov do činnosti MPSC a zároveň prezentácia vlastných zručností a rómskej kultúry.

Spôsob realizácie: Vychádzajúc z rómskej kultúry sa v rámci tejto aktivity podporujú a organizujú divadelné predstavenia, benefičné koncerty, hudobné festivaly, hudobno-tanečno-divadelné akadémie, muzikály a pod. Pre vystupujúcich a prezentujúcich sa členov MRK je to zároveň prirodzene vytvorený priestor pre nadobudnutie sebahodnoty, rast osobnej úcty a dôstojnosti. Rovnako dôležitá je aj úloha prezentácie dobrých príkladov z praxe a ponúkanie pozitívnych vzorov rómskej národnosti.

Súčasťou podpory rómskej kultúry ako nástroja nadobúdania sebahodnoty budú aj rôzne aktivity zamerané na rómsku históriu a kultúru vrátane jazyka v spolupráci s profesionálnymi inštitúciami na regionálnej úrovni a s využitím rôznych relevantných nástrojov. Napríklad publikácií voľne dostupných na stránke: https://www.spolu-together-jekhetane.sk/sk a iných. Príkladom naplánovaných aktivít sú programy pri príležitosti dňa Rómov (8. apríla), spomienky na Rómsky holokaustu (2. augusta), či významné a sviatočné dni v spoločnosti - napr. zvlášť v MRK je to Deň matiek vyzdvihujúci rolu ženy a matky.

Výstupy: zrealizované podujatia.

Prierezovou témou NP v jeho jednotlivých činnostiach je výchova k starostlivosti o vlastné okolie a prírodu zameraná tak na skupiny, jednotlivcov ako aj celé komunity. Realizovaná je najčastejšie ponukou spolupráce v starostlivosti o životné prostredie, zveľaďovanie priestorov MPSC, konkrétnej lokality a širšieho okolia (upratovanie, maľovanie a pod.), výchovou k starostlivosti o prírodné zdroje a ich udržiavanie (citlivý prístup k prírode) a praxou v záhradkárskej a pestovateľskej činnosti (starostlivosť o trávnik, sadenie kvetov, zeleniny, starostlivosť o záhradu a i.).