Práca s mládežou v rozvojovom tíme
Práca s mládežou patrí k jednej z dôležitých aktivít Národného projektu Rozvojové tímy I. (NP RT I.) V rámci povinných pozícií členov rozvojového tímu pracuje v každom rozvojovom tíme rozvojový pracovník pre mládež. O tom ako sa v rámci NP RT I. pracuje s mládežou vyšiel článok v odbornom časopise Mládež a spoločnosť 4/2023. Jeho autormi sú Ingrid Zubková a Denisa Selická. Celý článok zverejňujeme s ich súhlasom.
Práca s mládežou v Rozvojovom tíme
INGRID ZUBKOVÁ
DENISA SELICKÁ
Úvod
Mladí ľudia sú súčasťou našej spoločnosti, je to zraniteľná skupina, a preto je dôležité ich podporiť, usmerniť a ukázať správny smer. Je ako burácajúci tok vody, ktorého živelnosť je tak prospešná ako môže skončiť v mŕtvom ramene klamu. Rómska mládež so svojim temperamentom a živelnosťou prúdi v tomto toku nezastaviteľne, hľadá si cestičky úžinami spoločnosti, hľadá svoj oceán naplnenia. Aj preto môžeme skonštatovať, že mladí obyvatelia rómskych komunít vytvárajú istý typ subkultúry so sociokultúrnymi prvkami normatívneho systému. (Lehoczká, L. – Haburajová – Ilavská, L. 2006.s. 19). Vykazujú osobitosti hodnotovej orientácii, v životnom štýle, v správaní v osobnej a skupinovej identite. Rómska mládež má svoje špecifiká, talent na hudbu, tanec, spev a na iné druhy umenia.
Mládež
Ak, sme prirovnali v úvode mládež ako istý tok vody, začneme pri prameni tohto pojmu. Mládež je všeobecný pojem, ktorý sa používa na vyjadrenie počiatočných fáz života jednotlivca. Často sa používa na označenie mladých ľudí, ktorí ešte nedosiahli dospelosť. Najrozšírenejšou vierou však je, že mládež sa vzťahuje na časové obdobie medzi detstvom a dospelosťou, zatiaľ čo samotný výraz sa môže použiť aj na vyjadrenie charakteristík mladého človeka, ako je napríklad sviežosť, duch, energia atď. sa označuje ako mládež sú jednotlivci vo veku od 16 do 24 rokov. Nie je však známe, že by vekové definície boli v priebehu rokov konzistentné, a v dôsledku toho sa pod pojmom mládež rozumie všeobecný pojem, ktorý označuje odvahu, čerstvé a energické myslenie a bujará fyzickosť. (Bakošová, Z. 2005).
Sebarealizácia mladého človeka v povolaní predstavuje v súčasnosti veľmi významný činiteľ. Práca bola v minulosti chápaná ako povinnosť. V súčasnosti, v dobe digitalizácie a všeobceného rozmachu prepojenosti obyvateľov plánéty, slúži k získaniu financií, ktoré nám uľahčujú život, ponúka nám aj priestor k nadväzovaniu nových kontaktov. Sebarealizácia či sebaaktualizácia v pracovnej činnosti je vlastne inštinktívna potreba naplniť svoje schopnosti a snaha byť najlepším akým len človek môže byť. (Ondrejkovič, P. 2002).
Národný Projekt Rozvojové tímy I. a práca s mládežou
Úrad vlády Slovenskej republiky/Úrad splnomocnenca vlády Slovenskej republiky (ďalej ÚV SR/ÚSVRK) pre rómske komunity je prijímateľom Národného projektu Rozvojové tímy I. (ďalej NP RT). Jeho neodmysliteľnou súčasťou je práca s mládežou.
Vo všeobecnosti je NP RT pilotný projekt so strategickým významom, ktorého hlavným cieľom je zabezpečenie integrovaného komplexného prístupu so zameraním na zlepšovanie životných podmienok a s dôrazom na charakter potrieb a špecifických problémov vybraných obcí.
Cieľom Projektu je zabezpečiť podporu všetkým vekovým skupinám marginalizovaných rómskych komunít a celej sídelnej komunity v oblastiach definovaných v Stratégií rovnosti, inklúzie a participácie Rómov do roku 2030 (vzdelávanie, zamestnanosť, bývanie a boj s protirómskym rasizmom) prostredníctvom integrovaného komplexného prístupu. V praxi to znamená vzájomne prepojiť intervencie z ESF+ a EFRR t.j. zabezpečiť vzájomnú previazanosť mäkkých aktivít v oblasti vzdelávania, bývania, zamestnanosti a protirómskeho rasizmu s nevyhnutnými infraštruktúrnymi investíciami na zlepšenie životnej úrovne obyvateľov celej obce a na základe potrieb samosprávy prostredníctvom integrovane výzvy.
Špecifické ciele národného projektu:
- Podporiť rovný prístup Rómov, špecificky MRK, ku kvalitnému vzdelávaniu v hlavnom vzdelávacom prúde od narodenia po uplatnenie na trhu práce, s dôrazom na uplatňovanie desegregačných a inkluzívnych opatrení v edukačnom procese vo všetkých stupňoch vzdelávania.
- Prispieť k odstráneniu nerovností medzi príslušníkmi marginalizovaných rómskych komunít a väčšinovým obyvateľstvom Slovenska v bývaní a boj proti diskriminácii Rómov v prístupe k bývaniu, vrátane odstraňovania rezidenčnej segregácie.
- Podporiť zlepšenie zamestnateľnosti a zvýšenie zamestnanosti Rómov, špecificky MRK, vytváraním možností vedúcich k ich uplatneniu sa na trhu práce.
- Prispieť k eliminácii protirómskeho rasizmu, podpore antidiskriminácie a participácie a zvýšeniu ochrany najviac zraniteľných skupín a jednotlivcov.
Zo strany ÚV SR/ ÚSVRK je prostredníctvom svojich zamestnancov Regionálnych koordinátorov, Odborných garantov aktivít poskytovaná členom rozvojových tímov odborná metodická podpora pri ich činnostiach a prostredníctvom Cestujúceho tímu sa poskytuje odborné poradenstvo a konzultácie. ÚSVRK bude zabezpečovať v rámci národného projektu aj odborný rast zamestnancov. V rámci NP RT I. sa bude zabezpečovať zvyšovanie odborných a kvalifikačných štandardov a kompetencií všetkých členov rozvojového tímu. Cieľom vzdelávacích aktivít je postupne zvyšovať kvalitu výkonu rozvojových tímov a neustále profesionalizovať všetky nadväzujúce odborné činnosti RT vo vzťahu k dosahovaniu očakávaných cieľov projektu.
Zvyšovanie odborných a kvalifikačných štandardov a kompetencií všetkých členov rozvojového tímu je prioritou projektu. Odborné vzdelávanie bude prebiehať prostredníctvom školiacich programov zameraných na oblasti definované potrebami členmi rozvojových tímov, regionálnymi koordinátormi/ odbornými garantmi aktivít a ďalšími odbornými zamestnancami projektu. Cieľom vzdelávacích aktivít je postupne zvyšovať kvalitu výkonu rozvojových tímov a neustále profesionalizovať všetky nadväzujúce odborné činnosti RT vo vzťahu k dosahovaniu očakávaných cieľov projektu.
Na základe definovaných oblastí pôsobenia RT vo vybraných lokalitách sa odborné vzdelávanie orientuje na nasledujúce oblasti:
- Aktivizácia členov rozvojového tímu a aktívnej participácie obyvateľov na procese sociálnej inklúzie a súdržnosti v obci.
- Zdravý vývin dieťaťa od 0 do 6 rokov a zvyšovanie rodičovských zručností.
- Podpora zamestnanosti a zamestnateľnosti prostredníctvom pracovného poradenstva.
- Neformálne vzdelávanie v oblasti práce s mládežou a voľnočasových aktivít s mládežou od školského veku do veku mládežníka.
- Podmienky bývania a možnosti zlepšovania kvality bývania.
- Motivácia a aktivizácia jednotlivcov a rodín na riešenie problémov a nepriaznivých životných situácií.
- Multidisciplinárna spolupráca ako spôsob riešenia problémov systematicky a komplexne.
Na základe vyššie uvedeného sa systém zvyšovania kvalifikačných kompetencií a zručností v rámci NP RT I. pre rozvojový tím člení na:
a) Odborné tematické vzdelávanie podľa jednotlivých oblastí činnosti RT.
b) Sociálno-psychologický výcvik (rozvoj komunikačných zručností, efektívne riešenie konfliktov, prácu s klientom v odpore).
c) Supervízia (individuálna a skupinová).
d) Sieťovanie s ostatnými pomáhajúcimi profesiami.
e) Vzdelávanie v oblasti ľudských práv a nediskriminácie.
f) Projektová činnosť (systém evidencie údajov, vedenie dokumentácie, monitoring, reportovanie).
Personálne kapacity :
Základom účasti obce v NP RT I. je obsadenie sedem nosných pozícií, ktorými sú Nene, Nenementorka, Rozvojový pracovník plánovania, Rozvojový pracovník pre bývanie, Rozvojový pracovník pre mládež, Rozvojový pracovník pre pracovné poradenstvo, Sociálny pracovník. Obsadzovanie pracovných pozícií zabezpečuje obec (oprávnený užívateľ). Obsadzované pracovné pozície Nene, Nenementorka, Rozvojový pracovník plánovania, Rozvojový pracovník pre bývanie, Rozvojový pracovník pre mládež, Rozvojový pracovník pre pracovné poradenstvo sú novovytvorené pracovné miesta, ktoré neboli vytvorené v rámci realizácie predchádzajúcich aktivít/projektov z EÚ zdrojov a/alebo národných zdrojov a vznikli za účelom realizácie projektu NP RT I. doplnkoví členovia RT (zamestnanci obce, trvalý pracovný pomer) – predstavujú pracovníkov Rozvojového tímu, ktorí dopĺňajú Centrá rozvojových tímov v maximálnom počte 2 zamestnanci podľa vlastného výberu obce, na základe identifikovaných potrieb. Patria sem : asistent Centra rozvojového tímu, asistent pre vzdelávanie, asistent mládeže, asistent pre bývanie a finančnú oblasť, poradca pre rodičov, misijno-pastoračný pracovník.
Pre lepšie pochopenie uvádzame činnosť členov RT.
Rozvojový pracovník plánovania (ďalej RPP) je povinným členom RT a je zamestnanec obce. Cieľom zavedenia pozície RPP je podporiť zvýšenie životnej úrovne sídelnej komunity aktívnou participáciou jej obyvateľov a zástupcov MRK s relevantnými partnermi na úrovni samosprávy a kľúčových partnerských organizácii s cieľom identifikácie problémov a potrieb a stanovenia spoločných cieľov, inštitucionálna podpora a rozvoj rómskych a pro-rómskych MNO v oblastí participácie a účasti na verejných politikách a zabezpečiť plánovanie, sieťovanie a prepájanie činnosti jednotlivých členov miestneho rozvojového tímu. Obsadenie pracovnej pozície RPP je prioritné, pretože povaha jeho úloh je prepojená s riadením a plánovaním činností rozvojového tímu v obci.
Nene je povinným členom RT a je zamestnanec obce. Cieľom zavedenia pôsobenia Nene v Rozvojovom tíme je podporiť zdravý vývin dieťaťa vo veku do 6 rokov a zvyšovať rodičovské zručností s cieľom lepšej pripravenosti nástupu detí do formálneho výchovno-vzdelávacieho procesu, uľahčiť prekonávanie jazykových, zdravotných, sociálnych, kultúrnych bariér detí z MRK a ich rodičov pri úspešnej adaptácii do predprimárneho vzdelávania, zlepšiť rodičovské kompetencie rodičov, vzťahy medzi rodičom a dieťaťom a využiť domáce prostredie na učenie, podporovať zosúladenie rodinného a pracovného života a pomáhať pri osvojovaní vedomosti o hygienických štandardoch bývania, reprodukčnom zdraví, plánovanom rodičovstve
Nenementorka je povinným členom RT a je zamestnanec obce. Cieľom zavedenia pozície Nenementorka je poskytovať podporu a usmerňovanie Nene v práci s deťmi, rodičmi a rodinami a profesionálnom raste v jej gescii. Činnosti Nenementorky spojené s koordinovaním a usmerňovaním Nene vo svojej pôsobnosti.
Rozvojového pracovník pre pracovné poradenstvo je povinným členom RT a je zamestnanec obce. Cieľom zavedenia pozície RPPP je zvýšiť zamestnanosť a zamestnateľnosť formou podpory a prípravy na pracovný trh prostredníctvom pracovného poradenstva
Rozvojový pracovník pre bývanie je povinným členom RT a je zamestnanec obce. Cieľom zavedenia pozície RPB v projekte je zlepšiť podmienky bývania prostredníctvom ním poskytovaných služieb, vybudovať a udržiavať spolunažívanie obyvateľov v susedstve a v rámci celej sídelnej komunity, zveľadiť a skrášľovať okolité prostredie pri obytných domoch, podpora v environmentálnej oblasti (čierne skládky, odpad, separácia, zeleň), zlepšiť platobnú disciplínu za riadne užívanie bytu a poskytovať podporu v pripojení domácnosti na verejnú kanalizáciu, verejný vodovod a plynofikáciu.
Sociálny pracovník je povinným členom RT a je zamestnanec obce. Cieľom zavedenia pozície SP je motivovať a aktivizovať jednotlivcov a rodiny na riešenie problémov a nepriaznivých životných situácií.
Rozvojový pracovník pre mládež a jeho činnosť
V príspevku sa zameriame na činnosť Rozvojového pracovníka pre cieľovú skupinu, a to mládež. Rozvojový pracovník pre mládež (ďalej RPM) je povinným členom RT a je zamestnanec obce. Cieľom zavedenia pozície RPM v projekte je podporiť neformálne vzdelávania v oblasti práce s mládežou a voľnočasových aktivít prostredníctvom: • zvyšovania vedomostí, zručností a kompetencií mládeže celej sídelnej komunity pri príprave na jej aktívne občianstvo a pracovný život prostredníctvom systematickej práce s ňou, • posilnenia postavenia mládeže v spoločnosti, • poskytovania informačných a poradenských služieb pre mládež, • podpory neformálneho vzdelávania a voľnočasových aktivít ako dôležitý nástroj osobnostného rozvoja mladých ľudí a ako nástroj lepšieho uplatnenia na trhu práce v ich živote. • podpory „druhošancového“ vzdelávania alebo ukončenia stredného odborného vzdelania, • aktivizácie mladých ľudí v MRK s uplatnením inkluzívneho prístupu pre úspešné začlenenie do spoločnosti, • podpory aktívnej participácie a líderstva u detí a mládeže.
Rozvojový pracovník pre mládež vykonáva najmä činnosti: • mapuje aktuálne potreby a problémy v živote mladých ľudí sídelnej komunity, • analyzuje zistené údaje a informácie o mládeži v obci, • zapája mladých ľudí do verejného života a podpora ich participácie na ňom, • podporuje mládež v jej osobnom rozvoji a rozvoji jej vedomostí, zručností a kompetencií, • pripravuje a organizuje podujatia alebo programy pre mládež, • spolupracuje s učiteľmi základných a stredných škôl, ktoré navštevujú „jeho deti a mládež“, • podporuje možnosti ďalšieho vzdelávania v rodinách detí a mládeže, • spolupracuje s kľúčovými partnermi v oblasti vzdelávania a práce s deťmi a mládežou zo sociálne vylúčeného prostredia, • poskytuje pomoc a podporu mladým ľuďom pri dokončení základného vzdelania pre mládež bez ukončeného vzdelania s cieľom ukončiť základné vzdelanie v 9. ročníku, prípravy na povolanie, • spolupracuje s Rozvojovým pracovníkom pre pracovné poradenstvo ohľadom pomoci pri získaní zamestnania pre mládež, • poskytuje pomoc a podporu mladým ľuďom pri dennom štúdiu na strednej odbornej škole s cieľom ukončiť štúdium min. s výučným listom alebo maturitou, • v rámci realizácie doškoľovacích aktivít spolupracuje s dobrovoľníkmi napr. študenti vysokých škôl, rehoľné a mníšske rady, miestni študenti, a pod., • podporuje k dobrovoľníctvu miestnych mladých ľudí, • poskytuje pomoc a podporu mladým ľuďom pri prihlásení sa na štúdium na VŠ, • pripravuje študentov na prijímacie skúšky na začatie vzdelávania na SŠ a študentov na dokončenie ZŠ, • organizuje kariérne poradenstvo aj za účasti rodičov, exkurzie v stredných školách, • pravidelne organizuje mimoškolské aktivity a kluby, • poskytuje podporu pri zabezpečovaní sociálnych a prospechových štipendijných programov, • poskytuje podporu moderného zdravého životného štýlu prostredníctvom preventívnych aktivít v spolupráci s členmi cestujúceho tímu a to najmä rozvojovým konzultantom pre rodinu, rozvojovým mediátorom, konzultant pre dlhové poradenstvo a inými odborníkmi podľa potreby, • podporuje spoluúčasť mládeže a jej aktívne zapojenie v procese plánovania, rozhodovania a uskutočnenia podujatí a projektov v oblasti spoločenského a hospodárskeho života, • buduje kapacity a personálne kompetencie mladých lídrov v obci, ktorí budú schopní pôsobiť v komunitách a pracovať s inými mladými ľuďmi, • v spolupráci s Rozvojovým pracovníkom pre plánovanie spracováva malé komunitné projekty podľa zadefinovaných potrieb mládeže na mimoškolské aktivity a následne ich zrealizovať. Pri obsadzovaní tejto pozície sa uplatňuje preferenčné zamestnávanie Rómov/Rómok.
Kvalifikačné požiadavky: • minimálne úplné stredné všeobecné vzdelanie alebo úplné stredné odborné vzdelanie v zmysle školského zákona, a súčasne • min. 1 rok praxe v niektorej z uvedených oblasti: vzdelávania, práce s mládežou, v oblasti sociálnych služieb, prevencie alebo inklúzie. Obec (oprávnený užívateľ) je povinná pri výbere uchádzača na obsadzovanú pracovnú pozíciu zabezpečiť aplikovanie pravidiel preferenčného zamestnávania rómskych uchádzačov o pracovnú pozíciu Rozvojový pracovník pre mládež.
Záver
Pomoc, podpora a sebarealizácia sú aspekty, ktoré sa budú v NP rozvíjať a mládež získa určité poznatky, zručnosti a vedomosti, ktoré môžu byť nápomocné v ďalšom živote a uplatnení sa na trhu práce. Národný Projekt Rozvojové tímy I. chce napomôcť živelnému toku rómskej mládeže, stať sa žriedlom poznatkov, ktoré zúročí vo svoj prospech a v prospech celej spoločnosti.
Resumé
Mladí ľudia sú súčasťou našej spoločnosti, je to zraniteľná skupina, a preto je dôležité ich podporiť, usmerniť a ukázať správny smer. Je ako burácajúci tok vody, ktorého živelnosť je tak prospešná ako môže skončiť v mŕtvom ramene klamu. Rómska mládež so svojim temperamentom a živelnosťou prúdi v tomto toku nezastaviteľne, hľadá si cestičky úžinami spoločnosti, hľadá svoj oceán naplnenia.
Summary
Young people are part of our society, they are a vulnerable group, and therefore it is important to protect them, guide them and point them in the right direction. It is like a roaring stream of water, the elemental nature of which is as beneficial as it can end up in the dead arm of delusion. Roma youth, with their temperament and spontaneity, flow unstoppably in this stream, looking for ways through the straits of society, looking for their ocean of fulfillment.
Literatúra
Bakošová, Z. 2005: Výchova ako pomoc vo vzťahu k národnostným menšinám. In: Metody výchovy a vzdělávaní ve vztahu k národnostním menšinám. Praha : Komise Rady hl. m. Prahy pro oblast národnostních menšin. 2005. ISBN : 80-902972- 8-9.
Lehoczká, L. – Haburajová – Ilavská, L. 2006 : Komunitné sociálne služby. Nitra : UKF, 2006. ISBN 80-8050-961-1.
Ondrejkovič, P. 2002 : Globalizácia a individualizácia mládeže. Negatívne stránky. Bratislava : Veda. 2002. ISBN 80 – 2240 – 689 – 9.
Ondrejkovič, P. 1998 : Úvod do sociológie výchovy. Bratislava : Veda. 1998.
Sprievodca pre užívateľov NP RT I. verzia 1.2, účinna 26.10.2023
Autorky
PaedDr. Ingrid Zubková
PaedDr. PhDr. Denisa Selická, PhD.
Úrad vlády Slovenskej republiky
Úrad splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity
Námestie slobody 1
813 70 Bratislava